FORBRUKERTEKNOLOGI

Whatsapp har én måned på seg til å endre personvern-policy: – Brukerne skal forstå hva de aksepterer, sier EU

Whatsapps oppdaterte personvernpolicy lever ikke opp til EUs krav, sier EU-kommissær Didier Reynders. Derfor har meldingstjenesten nå under én måned på seg til å gjøre endringer.

EU er bekymret for at folk ikke skjønner hvordan Whatsapp bruker personopplysningene deres til kommersielle formål.
EU er bekymret for at folk ikke skjønner hvordan Whatsapp bruker personopplysningene deres til kommersielle formål. Foto: Sopa Images/NTB
Lasse Skovgaard, Version 2
13. juni 2022 - 18:00

Meta-eide Whatsapp har frist til juli – det vil si under en måned – med å presentere en personvernpolicy som lever opp til EUs regler på området.

Det skriver Reuters.

– Whatsapp må sikre at brukere forstår hva de aksepterer og hvordan personopplysningene deres brukes til kommersielle formål, spesielt for å tilby tjenester til kommersielle partnere, sier den belgiske justiskommissæren Didier Reynders i en uttalelse.

Dette kommer etter at The Consumer Protection Cooperation Network (CPC), en EU-ledet paraplyorganisasjon for forbrukerorganisasjoner i Europa, i et brev ba WhatsApp om å avklare meldingstjenestens nye personvernpolicy.

Ifølge CPC var ikke svaret fra Whatsapp dekkende, og derfor har selskapet nå frist til juli på å leve opp til EU-reglene, fremgår det av et oppfølgingsbrev til WhatsApp.

– Vår 2021-oppdatering endret ikke vår forpliktelse overfor brukernes personvern eller måten vi driver tjenesten vår på, inkludert hvordan vi behandler, bruker eller deler data med noen, inkludert Meta, sier en Whatsapp-talsmann ifølge Reuters. Selskapet  vil nå følge opp brevet fra CPC.

Denne artikkelen ble først publisert på Version 2

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.