ANALYSER

– Windows 8 kverker pc-salget

Salget har aldri tidligere stupt så brått.

De store endringene i Windows 8-brukergrensesnittet har ikke fungert som noen salgsmagnet på forbrukerne - tvert imot.
De store endringene i Windows 8-brukergrensesnittet har ikke fungert som noen salgsmagnet på forbrukerne - tvert imot. Bilde: Harald Brombach/digi.no
Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
11. apr. 2013 - 08:24

Analyseselskapet kom i går med en rapport om pc-markedet i årets første kvartal. Den viser at markedet er inne i en svært negativ utvikling.

Totalt ble det solgt 76,3 millioner pc-er i forrige kvartal. Dette er en nedgang på 13,9 prosent fra det samme kvartalet i 2012, noe som er langt mer enn nedgangen på 7,7 prosent som IDC hadde ventet. Analyseselskapet omtaler kvartalet som det verste siden IDC begynte med slike rapporter i 1994. Det er forøvrig det fjerde kvartalet på rad som er svakere enn det tilsvarende kvartalet året før.

Årsakene til nedgangen er flere, ifølge IDC. Mini-notebook-markedet har forsvunnet ved at forbrukerne i stedet kjøper nettbrett og smartmobiler. Satsingen på ultratynne systemer og systemer med berøringsskjerm har blitt berørt av faktorer som begrenset tilgang på komponenter og høye priser. Dessuten har nye Windows-versjoner tradisjonelt ført til økt salg, men det gjelder ikke Windows 8. IDC skriver at pc-leverandørene i sine forsøkt på å lage differensierte og attraktive produkter, møte betydelig motstand mot endringer som oppfattes som besværlige eller kostbare.

– Foreløpig virker det dessverre som at Windows 8-lanseringen ikke bare har mislykkes i å gi pc-markedet et positivt oppsving, men også ser ut til å ha bremset markedet, sier Bob O'Donnel, sjef for IDCs Client and Displays-program, i en pressemelding.

– Mens noen forbrukere setter pris på de nye formfaktorene og berøringsegenskapene til Windows 8, har den radikale endringer i brukergrensesnittet, fjerning av Startknappen og kostnadene assosiert med berøring gjort pc-er til et mindre attraktivt alternativ til dedikerte nettbrett og andre databehandlingsenheter. Microsoft er nødt til å ta noen veldig vanskelige beslutninger framover, dersom selskapet vil bidra til å pc-markedet ny styrke, sier O'Donnel.

PC-markedet i første kvartal av 2013, med tall for de fem største leverandørene globalt. <i>Bilde: IDC</i>
PC-markedet i første kvartal av 2013, med tall for de fem største leverandørene globalt. Bilde: IDC

Blant de leverandørene som er verst rammet, er markedslederen HP. Selskapets leveranser av pc-er har blitt redusert med 23,7 prosent det siste året. Enda verre er det for Acer, som opplever en nedgang på 31,3 prosent, ifølge tallene fra IDC. Acer har vært en ledende leverandør av billige mini-notebooks, et marked som nesten har forsvunnet.

iCharts

Lenovo har vært på hugget lenge og har stadig økt sine markedsandeler. Selskapet er det eneste av de fem største som greier å opprettholde leveransene på samme nivå som i først kvartal av 2012.

Apple er ikke blant de fem største leverandørene globalt. Men i USA, hvor selskapet nå ligger på en utsatt tredjeplass, har selskapets Mac-leveranser falt med 7,5 prosent det siste året.

Nedgangen ser ut til å være omtrent like stor i alle de regionene IDC oppgir, bortsett fra Japan, hvor leveransene er mer på linje med det IDC hadde ventet. I de øvrige regionene snakkes det om en nedgang på mer enn ti prosent.

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.