Analyser

Windows 8 løfter ikke PC-salget

Stor produsent misfornøyd.

PC-produsentene har lansert en rekke Windows 8 baserte produkter, men etterspørselen hos kundene har vært heller laber, skal vi tro amerikanske tall.
PC-produsentene har lansert en rekke Windows 8 baserte produkter, men etterspørselen hos kundene har vært heller laber, skal vi tro amerikanske tall. Bilde: Per Ervland
30. nov. 2012 - 08:42

Onsdag ble det kjent at salget av Windows 8-lisenser slett ikke var så ille som mange forventet. Men nye tall viser at Windows 8 ikke har løftet salget av PC-er.

– Etterspørselen etter Windows 8 er ikke så god akkurat nå, sier finansdirektøren i PC-produsenten Asus i en kommentar til Wall Street Journal og peker på etterspørselen etter selskapets nye touch-baserte PC, Vivobook, har vært svak.

En rapport fra det amerikanske analyseinstituttet NPD Group bekrefter at etterspørselen etter Windows-baserte PC-er i det amerikanske markedet er fallende.

Salget falt 21 prosent i de fire ukene som endte med 17. november, målt mot samme tid i fjor. Tallene er hentet fra salgene til Wal-Mart, Best Buy og flere andre kjeder, men inkluderer ikke direktesalg via nettet.

En analytiker i NPD slår fast at Windows 8 ikke har hatt den effekten på PC-salget som noen hadde håpet på.

Spørsmålet markedet stiller seg nå er om kundene vil omfavne touch-baserte PC-formater og at de bare trenger litt tid, eller om nedgangen i etterspørsel er utslag av en strukturell nedgang i etterspørselen.

NPDs analyse, skriver Wall Street Journal, viste at salget av touchbaserte PCer med Windows 8 har solgt forholdsvis godt, men står bare for 6 prosent av salgsvolumet for bærbare PC-er.

    Les også:

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Se flere jobber
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Les mer
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra