I 2009 gikk startskuddet for den fysiske butikkjeden Microsoft Store, som så langt er etablert ved 32 ulike steder i USA og Canada.
Tilbake i 2011 kunngjorde selskapet at de vil åpne 75 nye butikker innen tre år, men utvidelsen har gått saktere enn ventet.
Europa
Programvaregiganten som nylig begynte å omtale seg som et «tjenester og enheter»-selskap planlegger nå å utvide denne delen av virksomheten til Europa.
De første butikkene ser ut til å komme i Storbritannia, der man allerede leter etter passende lokaler. Der vil lanseringen skje i løpet av neste år, ifølge Financial Times.
Satsingen skal avhenge av en pågående vurdering av hvordan deres amerikanske utsalg klarer seg, hevder avisens kilder. Microsoft har selv ikke ønsket å kommentere saken.
Konseptet til Microsoft er i dag åpenbart inspirert av Apples suksesskjede Apple Store som siden åpningen i 2001 nå teller nærmere 400 butikker verden over. Det vil si minimalistisk utformede showcasebutikker med både salg, kundeopplæring og ikke en lite dose markedsføringseffekt. Enkelte observatører har merket seg at selv de ansattes blåfargede t-skjorter er mistenkelig like.
Flopp
Av de to konkurrentene var det imidlertid Microsoft som først kom på banen med egne fysiske butikker. Den første åpnet allerede i 1999 i San Francisco, men fikk ingen større suksess og ble nedlagt to år senere.
Behovet øker
Siden den gangen har Microsoft som kjent lansert både spillkonsollen Xbox og nylig også nettbrettet Surface. Sistnevnte er det første i en varslet serie av pc-lignende produkter fra Redmond-giganten som utelukkende selges gjennom Microsofts butikk samt nettbutikk med samme navn. Ryktene skal også ha det til at de utvikler en egen smartmobil.
Selv om Microsofts amerikanske butikker tilbyr også produkter fra tredjeparts partnere som HP, Dell, Lenovo, Acer og Sony, har behovet for en egen showcasebutikk hvor de kan selge «Microsoft-opplevelsen» til et bredere publikum antakelig aldri vært større.
Les også:
- [14.06.2013] Microsoft åpner 600 nye butikker