Wired tar online-skrittet fullt ut

Wired-gründer Louis Rossetto opplyser i en pressemelding at lønnsomme Wired Magazine har blitt solgt unna for å fokusere fullt og helt på online-produktene som stadig går i minus.

Paradoksalt nok har det grensesprengende digital-fokuserte magasinet Wired nå solgt papirutgaven til en utgiver som har begge ben solid plantet i den tradisjonsrike amerikanske magasinverdenen. Wired har siden januar 1993 prediket den digitale revolusjonen utifra en større kontekst enn den teknologiske.

Nå tar Advance Magazine Publishers Inc. over - en utgiver som blant annet står bak ærverdige New Yorker, motebladene Vogue og Vanity Fair og herremagasinet Gentleman´s Quarterly (GQ) og som i utgangspunktet ikke bryr seg spesielt om Internett. Advance har vært en investor i Wired siden januar 1994 og kjøper nå hele bladet for 80 millioner dollar eller 596 millioner norske kroner (etter dagens kurs).

Wired Magazine skal legges under datterselskapet Conde Naste Publications.

Ifølge en pressemelding fra det selgende moderselskapet Wired Ventures har magasin-delen 250 ansatte og gått i pluss fem kvartal på rad. Ledelsen i papirmagasinet forventer å øke opplaget fra 400.000 til 425.000 per juli 1998. Inntektene fra salget skal brukes til å betale kortsiktig gjeld og finansiere videre satsing på online-virksomheten som stadig ikke går i pluss.

Louis Rossetto og hans kompanjonger vil også beholde bokforlaget i selskapet etter oppkjøpet pluss eksklusive rettigheter til Wired-merkenavnet online.

Ifølge Wired Ventures leverte Wired Digital 113 prosent økning i inntektene i første kvartal i år sammenliknet med første kvartal i fjor. Online-inntektene var på 3,4 millioner dollar (rundt 25,3 millioner kroner) med forventninger om pluss i fjerde kvartal i år.

Inntektene fra Wired Digital skal ha stått for 30 prosent av totalomsetningen i fjor, skriver Los Angeles Times. Både Rossetto og kona Jane Metcalfe, som også er en av grunnleggerne av Wired, måtte se 40 ansatte forlate Wired Digital før jul og nektet i desember for at noen del av Wired ville bli solgt..

Gründerne har også to ganger feilet i å skrape sammen nok penger gjennom forsøk på børsnoteringer. De ønsket å finansiere moderselskapet Wired Ventures som Rossetto/Metcalfe på ett tidspunkt mente var verdt 450 millioner dollar.

Til toppen