BEDRIFTSTEKNOLOGI

WorldCom/MCI vil dominere Internett

Om WorldCom overtar aksjemajoriteten i MCI vil det nye selskapet bli ansvarlig for 60 prosent av trafikken på Internett i USA. I markedet forventer det i så fall bedre Internett-tjenester, men til en høyere pris.

Frode Eriksen
6. okt. 1997 - 16:14

Flere av de største onlineleverandørene i USA lanserte i fjor høst et tilbud på Internett som innebar fri surf til fast lav pris på USD 19.95. Dette førte ikke bare til at inntjeningen for mange gikk ned, men man opplevde også at telenettene plutselig ble overbelastet av ivrige internettbrukere, der mange var online i mange timer sammenhengende.

Tidligere i år lanserte CompuServe et nytt tilbud, til USD 24,95, USD 5 over fjorårets lavpristilbud.

Kate Delhagen ved Forrester Research sier til Nando Net at det er en mulighet for at en fusjon mellom WorldCom og MCI vil kunne bety bedre tjenester for høyere priser.

- Det er en mulighet for at selskapet vil stå for halvparten av trafikken til privatmarkedet. Den gode nyheten er at nettet vil bli mer robust og at trafikken vil gå uten problemer.

Da WorldCom kjøpte CompuServe for kort tid siden, beholdt selskapet infrastrukturen i selskapet, mens America Online (AOL) overtok kundeporteføljen. CompuServes infrastruktur, samlet i selskapet Uunet, ble overtatt av WorldCom. John Sidgmore som foruten å være sjefen for Uunet, er nestleder i WorldComs styre, har allerede økt prisen internettleverandører må betale for å bruke Uunets nett-tjenester.

Delhagen mener de rimeligste prisene for fri bruk av Internett vil øke. WorldCom og MCI får en enorm innflytelse på markedet, og en eventuell avtale om å overta infrastrukturen til AOL, vil overføre enda mer trafikk til WorldCom.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.