Den samlede aksjen har falt 55 prosent hittil i år. Selskapet lykkes heller ikke å overta konkurrenten Sprint tidligere i år. Muligheten for en aksjesplitt ble i juni avvist av selskapet som et uønsket innslag av "financial engineering". Nå framstår den som nødvendig, også som en reaksjon på AT&Ts selvpartisjonering i fire ulike børsnoterte selskaper.
Det er langdistansetelefoni som er hovedproblemet. WorldCom bevares som navnet på selskapet som inntil 1998 het MCI WorldCom. Men av finansielle hensyn deles aksjen: "WCOM" samler alt som går bra - kjernevirksomhet innen IT, Internett, web, bedriftstelefoni og internasjonal satsing. Det gamle merket MCI gjenoppstår på børsen som "MCIT" for alle som vil investere i det som går dårlig - virksomhet mot forbrukere, småbedrifter, oppringt Internett-tilgang og langdistansetelefoni.
WorldComs samlede omsetning ventes å øke med 7 til 9 prosent fra 2000 til 2001. Fordelt på aksjene tar WCOM hele potten med 12 til 14 prosent, mens MCI ventes å stå på stedet hvil omsetningsmessig. Konsernets samlede resultat nedjusteres til mellom 1,55 og 1,65 dollar per aksje fra 2,40 dollar.
For å unngå massivt salg av MCI-aksjer, lover WorldCom at det vil betale utbytte på MCI-aksjene på til sammen 300 millioner dollar i året.
Ingen i ledelsen skal gå. Hvordan den skal fordeles på WCOM og MCI er ennå ikke kjent.