De tre andre store internett-portalene og søketjenestene slåss for å hente inn igjen det nykommeren Google har stjålet fra dem.
Sent i fjor slåss Microsoft og Google om hvem som skulle få et samarbeid med Time Warners AOL, en av de fire største nettsidene i verden.
Men nå viser det seg at Microsoft igjen har forsøkt å fusjonere seg til en større del av søke-markedet og en bedre plassering mot Google.
For til tross for en ny søkemotor, taper Microsoft brukere og dermed annonseinntekter til Google og Yahoo.
Microsoft ønsket å kjøpe deler eller hele Yahoos søketjeneste, avslørte Yahoo-sjef Terry Semel i går. De to selskapene innledet diskusjoner, men Semel sa ganske fort nei takk, skriver Financial Times.
Semel fortalte ikke når diskusjonene fant sted, men det kan ha vært sent i fjor høst da AOL-kampen pågikk.
Bakgrunnen for diskusjonen er kompleks, men blant annet brukte Yahoo og Microsoft samme søkemotor - Inktomi, men så kjøpte Yahoo Overture som inneholdt Inktomi, annonsesystemet MSN brukte og Alltheweb, internett-søkemotoren til norske Fast.
Semel delt under avsløringene i går ut følgende kanskje ikke helt upartiske råd til Bill Gates og Steve Ballmer:
- Mitt upartiske råd til Microsoft er at dere ikke har en sjanse. Søkebransjen har satt seg.