RESULTATERFINANS

Yahoo fikk nei til kjempe-oppkjøp

Salget av AOL kan endre hele internett-bransjen, men Yahoo er nå ute av spillet.

11. nov. 2005 - 09:23

En håndfull amerikanske giganter ønsker alle å bli det neste Microsoft på Internett. Kampen står mellom Google, Microsoft og Yahoo og nå kan en av aktørene gjøre et stort hopp overfor konkurrentene.

Den aktøren som får kjøpt opp AOL blir med et hopp størst på både Interenett-trafikk og lynmeldinger, for AOLs AIM-program er størst.

For deler eller hele America Online er til salgs. Først ble det kjent at Microsoft var med og så kom Google på banen. Nå viser det seg at også Yahoo har forhandlet med AOLs hovedeier Time Warner.

Men Yahoo er nå ute av kampen, forteller selskapet. Yahoo ønsket seg over 50 prosent av aksjene og ville betale med sine egne aksjer, ikke kontant. Men dette nektet Time Warner og nå er forhandlingene over.

Yahoo foreslo å bytte 20 prosent av aksjene i Yahoo mot 80 prosent av AOL, skriver amerikanske medier. Dette verdsetter AOLs Internett-portal og lynmeldingstjeneste til 13 milliarder dollar.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.