Marissa Mayer forklarer at Yahoo nå satser mest på å øke mengden av tjenester og brukere. Hun tror det etterhvert vil få annonsørene til å komme tilbake. (Bilde: David Paul Morris/Bloomberg via Getty Images / All Over Press)

Yahoo fortsetter å sakke akterut

Marissa Mayer gleder seg likevel.

Tredjekvartalstallene som Yahoo publiserte i går viser at omsetningen, sammenliknet med samme kvartal i fjor, faller med 5 prosent til 1,2 milliarder dollar, mens driftsresultatet faller med 39 prosent til 152 millioner dollar.

Omsetningssvikten er i praksis mindre: Trekker man fra nettselskapets «TAC» («traffic acquisition costs», altså trafikkervervelseskostnader), er fallet mindre enn 1 prosent, fra 1,09 til 1,08 milliarder dollar.

Også resultatsvikten er mindre enn den ser ut til: Trekker man fra fjorårets salg av deler av eierandelen i Alibaba, framstår den som 13 prosent, ikke 39 prosent.

Toppsjef Marissa Mayer har dette å si:

– Jeg er veldig fornøyd med det vi har levert, særlig fordi vi har fortsatt å investere i og styrke vår kjerneforretning.

Hva er Yahoos kjerneforretning?

Yahoos nyeste definisjon formuleres slik:

– Yahoo er fokusert på å gjøre verdens daglige vaner inspirerende og underholdende. Ved å tilby våre brukere opplevelser med høy grad av personlig tilpasning, sørger vi for at de har tilgang til det som betyr mest for dem, verden over og på tvers av dingser. På den andre siden skaper vi verdi for annonsører ved å knytte dem til publikumet som forretningene deres bygger på.

Mayer har denne forklaringen på hvorfor hun er fornøyd:

– I tredje kvartal lanserte vi nye brukeropplevelser for mange av våre daglige digitalvaner, blant annet Yahoo Screen, My Yahoo, Fantasy Sports. Yahoo har nå over 800 millioner månedlige brukere. Det tilsvarer en økning på 20 prosent de siste femten månedene. Vi er i ferd med å oppnå en betydningsfull økning i brukerengasjement og trafikk.

Slik hun ser det, legger mangfoldet av nye tjenester grunnlaget for en varig økning i trafikk og brukere, som igjen vil gjøre Yahoo stadig mer tiltrekkende for annonsører.

Problemet er at annonsørene fortsetter å falle fra.

Salget av bannerannonser falt 7 prosent til 421 millioner dollar, mens søkrelaterte annonser falt med 10 prosent til 426 millioner dollar. Denne utviklingen står i skarp kontrast til markedet, som øker, og til konkurrentene Facebook og Google, som fortsetter å øke kraftig.

Mayer forklarer til Wall Street Journal at Yahoo har for få annonsører.

– Vi har et gitt antall i dag, men det kunne og burde vært større.

Som ledd i satsing på et mangfold av tjenester, har Mayer gjort flere oppkjøp det siste året. I mars kjøpte Yahoo stjerneappen Summly fra den britiske tenåringen Nick D’Alosio. I mai spanderte Mayer 1,1 milliarder dollar på å kjøpe bloggtjenesten Tumblr, en tjeneste praktisk talt uten inntekter. I mai og juni var Yahoo med på å by på videotjenesten Hulu. Selskapet bak Hulu ombestemte seg, og vedtok ikke å selge tjenesten likevel. I august kjøpte Yahoo nettleserselskapet Rockmelt. Oppkjøpene bidrar selvfølgelig også til å svekke bunnlinjen, samtidig som Mayer kan argumentere for at de vil styrke Yahoo på sikt.

Til toppen