Yahoo hjalp Kina fengsle journalist

Yahoo skal ha gitt kinesiske myndigheter sporet de trengte for å fengsle en kritisk journalist.

Den internasjonale journalistorganisasjonen Reportere uten grenser (RSF for «reporters sans frontières») mener Hongkong-avdelingen til Yahoo ga kinesiske myndigheter det elektroniske sporet de trengte for å finne fram til den kritiske webjournalisten Shi Tao. Shi ble stilt for retten og dømt til ti års fengsel for å ha «avslørt statshemmeligheter for utlandet», skriver organisasjonen på sitt nettsted.

RSF mener teksten i kjennelsen avslører Yahoos nøkkelrolle i saken.

– Vi visste allerede at Yahoo samarbeider entusiastisk med det kinesiske regimet i spørsmål rundt sensur, og nå vet vi at de også er kinesiske politiinformanter, skriver RSF.

RSF mener Yahoo har gitt myndighetene informasjon rundt en IP-adresse som Shi Tao brukte til å publisere på web, og fikk derfra tilgang til Shis private e-post og den spesielle meldingen som myndighetene brukte som bevis på brudd på loven om statshemmeligheter. RSF venter at Yahoo vil påberope seg at de ikke gjør annet enn å følge kinesisk lov.

– Vil det faktum at Yahoo opererer under kinesisk lov, frita dem for enhver etisk overveielse? Hvor langt vil de gå for å tekkes Beijing? spør RSF.

RSF mener Yahoo opererer under Hongkong-lov, og følgelig ikke er underlagt krav om å utlevere elektroniske spor, selv om det er vanlig for internettilbyderne i provinsen å samarbeide med politiet.

37 år gamle Shi Tao arbeidet for dagsavisen Dangdai Shang Bao (på engelsk: «Contemporary Business News»). Han ble dømt 30. april i år for å ha forsynt utenlandske nettsteder med teksten til en melding som avisa mottok fra myndighetene, der avisa ble advart mot faren for sosial destabilisering som følge av at navngitte opposisjonelle kom tilbake til Kina i anledning femtenårsdagen for massakren på Tienanmen-plassen i Beijing.

Under rettssaken forklarte myndighetene at meldingen, selv om den ble sendt ut til alle landets aviser, var «topp hemmelig». Shi innrømmet å ha sendt ut meldingen, men nektet for at den kunne dreie seg om statshemmeligheter. Etter oppsporingen, ble han arrestert i Taiyuan 24. november i fjor.

RSF sier de har rettet flere skriftlige henvendelser til ledelsen i Yahoo om deres engasjement i Kina, men at de aldri har mottatt noe svar.

    Les også:

Til toppen