Yahoo lanserer kopi av Googles annonsesystem

Yahoos overskudd ble halvert, men nytt annonsesystem skal løfte det opp igjen.

Internettgiganten Yahoo mistet 60 prosent av overskuddet i selskapets fjerde kvartal, sammenlignet med året før.

I fjerde kvartal ifjor falt overskuddet fra 683 millioner dollar til 269 millioner dollar. Det var allikevel bedre enn forventet og i etterhandelen etter at tallene ble kjent steg aksjekursen med fem prosent. Omsetningen steg med 13 prosent til 1,23 milliarder dollar.

Yahoo har slitt med at de får mindre ut av sitt annonsesystem enn konkurrenten Google. De har derfor kjørt et ambisiøst oppgraderingsprosjekt som har gått under navnet Panama. I all hovedsak går det ut på å gjøre som Google, prioritere opp annonser som brukere klikker på.

Tidligere har Yahoo kjørt en enklere modell der de som byr høyest har fått sin annonse øverst. Det gir ikke like god inntekt fordi det ikke hjelper å selge dyre klikkannonser hvis få klikker på dem.

Nå er systemet klart og Yahoo flytter kundene sine over i løpet av inneværende år.

- Vi forventer å se en effekt på inntektene våre fra det nye annonsesystemet i løpet av andre kvartal, sa Terry Semel, toppsjef i Yahoo på en telefonkonferanse , ifølge New York Times.

Selskapet forventer at det nye annonsesystemet vil gi et kraftig omsetningsløft i 2007.

Til toppen