Yahoo! satser på handleguide

Yahoo! lanserte tirsdag en nyoppusset e-handelstjeneste hvor brukerne kan sammenligne pris og egenskaper til en mengde produkter fra amerikanske nettbutikker.

Internett-tjenester hvor brukerne kan sammenligne egenskaper og priser på produkter fra flere ulike forhandlere er ikke noe nytt. Men problemet med de aller fleste er at utvalget, både av produkter og forhandlere, er altfor lite, slik at brukeren bare delvis får den informasjonen han eller hun er ute etter.

Amerikanske Yahoo! lanserte i dag en ny utgave av Yahoo! Shopping, nettopp en tjeneste hvor brukerne på en enkel måte kan få oversikt over produkter innen ulike kategorier og hva de koster hos ulike forhandlere. Tjenesten ser også omfattende ut til å kunne ha en nytteverdig. Ifølge Yahoo! inneholder den allerede informasjon om millioner av gjenstander fra tusenvis av forhandlere.

Produktene er delt inn i fjorten hovedkategorier, blant annet smykker og klokker, elektronikk, leker og baby, og musikk. Hver av disse er igjen delt inn i et antall underkategorier, hvor produktene er listet opp. Men brukerne kan også søke etter spesielle produkter, se oversikter over spesielle merkevarer eller oversikter over hvilke produkter hver forhandler har. Sidene er også koblet til brukertester og tester utført av PC World. I tillegg har tidligere kunder av mange av forhandlerne gitt forhandlerne karakterer for blant annet prisnivå, kundeservice og leveringsalternativer.

Selvfølgelig er denne tjenesten mest aktuell for amerikanske brukere, men også mange norske nettbrukere bestiller varer i USA. I tillegg er det meste av informasjonen om produktene også relevant siden de samme produktene svært ofte også selges her i lander.

Helt feilfri er tjenesten ikke. Undertegnede kikket tilfeldigvis på kategorien "Tuners" under "Electronics\Home Stereo". De fleste produktene som ble listet opp var TV-er med ordet "tuner" i beskrivelsen. Litt kvalitetssjekking og litt mindre automatikk hadde nok vært på sin plass.

Til toppen