Den amerikanske fagforeningen Service Employees International Union (SEIU) tok i bruk Internett for å ramme en arbeidsgiver som ikke ville at de ansatte skulle organisere seg. De laget hva de kaller en virtuell brosjyre i form av en bannerannonsekampanje på Yahoo!.
Bannerannonsen dukket opp hos de nettbrukere som søkte i Yahoo! på arbeidsgiveren AHL Services og divisjonen Gage Marketing Services. AHL driver deler av driften på den amerikanske flyplassen Los Angeles International Airport, som bagasje- og sikkerhetshåndtering.
Bakgrunnen for konflikten er at 95 prosent de flyplassansatte i denne divisjonen i september i fjor vedtok å melde seg kollektivt inn i SEIU. AHL nektet å godta denne avgjørelsen og kalte beslutningen for ugyldig, fordi ingen fra et nasjonalt fagforeningsorgan var til stede under avstemningen, skriver Wall Street Journal.
I stedet for å streike, lanserte altså SEIU en bannerannonsekampanjen til en verdi av rundt 80.000 norske kroner (10.000 dollar) rettet mot AHL. Annonsen skulle gå i tre måneder.
På bannerannonsen kunne man lese; "un-fulfilled.com - click here before you engage Gage Marketing Services". Annonsen rakk å kjøre i tre uker av de planlagte tre månedene før Yahoo! fjernet den. Begrunnelsen for fjerningen er at SEIU hadde brutt forutsetningene for avtalen mellom dem ved å nevne Yahoo! i første pressemelding og fordi dette var negativ rettet annonsering, ifølge Wall Street Journal.
- Det kom som et sjokk på oss. De sa at de vurderte alle annonser før de kjører dem, så vi regnet med at de ville ha sagt i fra til oss før kampanjen startet om de hadde problemer med den, sier Robert Masciola, som er forsknings-koordinator i SEIU til Wall Street Journal.
Som en reaksjon på Yahoo!s stopp av kampanjen planlegger nå SEIU å fysisk okkupere Yahoo!s lokaler i Silicon Valley.
SEIU organiserer rundt 1,3 millioner arbeidere innen ulike yrkesgrupper.