Ifølge svenske Resumé.se kommer Yahoo! til å selge annonser for 190 millioner dollar i 1998, det vil si bortimot 1,4 milliarder kroner etter dagens valutakurser.
Omsetningen for hele annonsemarkedet i USA beregnes til rundt én milliard dollar av Yahoo!. Ifølge Internet Advertsing Bureau (IAB) kommer markedet til å nå opp i to milliarder. Yahoo! kommer dermed til å kapre mellom 10 og 20 prosent av det amerikanske annonsemarkedet i år.
Tredje kvartal i år oppnådde Yahoo! Inc. meget bra resultater. 53,6 millioner dollar i omsetning og et resultat på 16,6 millioner dollar, noe som gir en resultatmargin på 31 prosent.
Yahoo!-gründer Jerry Yang, som sammen med David Filo komponerte en Internett-katalog til privat bruk i 1994, var nylig på besøk hos den ledende svenske opposisjonspolitikeren Carl Bildt. Yang ville gjerne snakke om det amerikanske annonsemarkedet og en ny helsvensk e-post-tjeneste, men ville ikke gå så mye inn på inntekter for virksomheten i resten av verden.
- Det kommer til å ta mellom ett og tre år å få virksomheten lønnsom i Skandinavia, sa han.
Markedssjef Ulrika Westin i Yahoo i Sverige er større optimist og sier til digi.no at annonseinntektene blant annet i Danmark går veldig bra. Hun vil imidlertid ikke oppgi noen summer. Westin mener at det kun vil ta ett år før de oppnår lønnsomhet, i hvert fall i Sverige og Danmark. Hun foretrekker likevel å snakke om Skandinavia som ett marked.
Resume.se anslår at det svenske annonsemarkedet på nett ender opp et sted mellom 150 og 200 millioner kroner i år. Westin tror imidlertid det er for høyt i forhold til rabatter og anslår det til rundt 120 millioner. I Norge vil markedet ende på et sted mellom 70 og 75 millioner norske kroner i 1998.
Yahoo! er i øyeblikket inne i 16 land på verdensbasis, inkludert Australia, Kina, Storbritannia, Tyskland, Frankrike og Japan - i tillegg til Nord-Amerika og Skandinavia. De utenlandske satsingene har blitt lansert gradvis siden september 1996.