Yahoo!-aksjen steg kraftig (22 prosent) på mandagens nyhetsmelding om samarbeidet med Motorola-finansierte Online Anywhere - et selskap som blant annet utvikler teknologi kalt FlashMap som automatisk reformaterer web-innhold slik at det kan distribueres til ulike typer medier med begrenset skjermplass.
Yahoo! vil benytte teknologien til å levere individuelle Internett-tjenester som eksempelvis e-post, ulike kalenderfunksjoner, aksjenyheter og kursdiagrammer, melder VNU Newswire.
- Hvis du besøker Yahoo! via WebTV ser det slett ikke bra ut, våre nettsider er ikke designet for det formatet, sier Ellen Siminoff, visepresident for forretningsutvikling og strategisk planlegging i Yahoo! Med teknologien fra Online Anywhere kan Yahoo!-innholdet optimaliseres for WebTV på sparket, forklarer hun til VNU Newswire.
Yahoo! varsler at deres innhold umiddelbart nå blir tilpasset for WebTV, 3Coms Palm Pilot og Windows CE-baserte datamaskiner. En spesialversjon for personsøkere kommer til i løpet av inneværende måned, og innen utgangen av sommeren akter Yahoo! å legge til støtte for flere informasjonsenheter, deriblant mobile web-telefoner.
Internett-tilgang fra andre enheter enn bare PC er et relativt lite marked i dag, men ventes å få stor betydning svært raskt.
- Jeg vil anta Yahoo!s timing trolig er bortimot riktig, sier Greg Blatnik, analytiker ved Zona Research.
- America Online har lagt fram noen tilsvarende planer, og MSN skal visstnok arbeide med det samme, sier han.
Før påske ble det kjent at Yahoo! også ville kjøpe Internett-selskapet Broadcast.com - en avtale som nå er undertegnet (se egen sak på digi.no i løpet av dagen).