Mandag hentet den russiske søketjenesten Yandex 1,3 milliarder dollar ved å selge 52,2 millioner aksjer i forkant av børsintroduksjonen, til 25 dollar hver. Det opprinnelige tenkte prisintervallet var 20 til 22 dollar per aksje.
I går var første dag Yandex-aksjen ble omsatt på New York-børsen. Kursen skjøt nærmest rett i været, og endte på 38,84 dollar, 55 prosent opp.
Med denne kursen har Yandex en markedsverdi på 12,4 milliarder dollar.
Økningen første dag var mindre enn da Linkedin doblet på dag én for en uke siden, og nådde en markedsverdi på 8,9 milliarder dollar.
Yandex har 61 prosent av det russiske søkemarkedet – nesten tre ganger mer enn Google – og lever vesentlig av annonser. Nettannonsering i Russland økte med over 50 prosent fra 2008 til 2010, til 26,6 milliarder rubler (rundt 5,2 milliarder kroner).
I et intervju med Bloomberg sier toppsjef og medgründer i Yandex, Arkady Volozh, at det russiske markedet for nettannonsering ventes å tredobles i løpet av de nærmeste årene. Annonser i aviser, radio og tv faller raskt.
En rapport fra Boston Consulting Group anslår at den russiske nettbransjen, som sto for 1,8 prosent av landets bruttonasjonalprodukt i 2009, vil mer enn doble sin andel til 3,7 prosent i 2015.
Investorinteressen for nettselskapers børsintroduksjoner de siste ukene fyrer opp under frykt for en ny IT-boble. IPO-rådgiver Paul Bard i Renaissance Capital sier til New York Times at man nå er i startfasen i en vekst periode for børsintroduksjoner.
– Alt i alt har investorer vært sulteforet på raskt voksende, innovative selskaper i nye næringer, sier Bard.