JUSS OG SAMFUNN

YaTack - nå fokuserer vi

Etter å bygd seg opp som et handlesenter med bredt utvalg, har yaTack bestemt seg for å fokusere på fem områder som utgjør de heiteste varekategoriene på nett. Blant annet Amazon.coms favorittområde, bøker.

12. juli 2000 - 14:19
Amazon.com

Norske yaTack, som tidligere het Online Club (OLC), startet helt i andre enden og skulle være "alt for alle".

Etter å ha relansert tjenesten under nytt merkenavn og med nye eiere (blant andre kjendisinvestor Jan Haudemann Andersen, fortsatte selskapet den brede profilen mot forbrukerne. Men halvveis inn i året skjer det en omlegging av yaTack.

Nå skal det satses midler på fem produktkategorier som den norske nettbutikken mener er de viktigste e-handelsområdene i fremtiden. For to uker siden startet yaTack en reisetjeneste, denne uken er bokbutikken i gang. Og fremover skal det komme separate butikker både for musikk, film og data/elektronikk. Hittil har mange av disse tjenestene vært å finne som kategorier under varehuset, men nå lages det altså enkeltstående butikker under yaTack-paraplyen.

CRM-ansvarlig Andreas Folkvord hos yaTack mener at de har har dratt lærdom av sin egen historie:

- Det er greit å ha prøvd forskjellige ting underveis for å lære hva som selger. Nå satser vi på enkelte spisse områder. Bøker, CD, film og elektronikk er blant de lettest omsettelige produktene på nettet, mener han.

Denne uken slippes trinn 2 i den nye strategien til yaTack, salg av bøker over nett,. Det skjer fem år etter at Amazon.com startet sitt lagersalg på web. I en pressemelding fra nordmennene hevdes det at man "utfordrer Amazon.com", noe Folkvord innrømmer kanskje er å ta vel hardt i. Han sier det er skrevet med referanse til den lokale forankringen på bokutvalget og sammenligner yaTacks utvalg med hvor mange norske titler Amazon. com sitter med.

yaTack jobber mot å få et fullsortiment av norske bøker levert fra Forlagssentralen. Over tid skal det også lanseres engelskspråklige titler på boktjenesten. Men inntil man kommer opp i mange tusen titler, er tjenesten nokså amputert. Blant annet mangler det coverbilder av flere av bøkene som er lagt ut for salg.

Selskapet tror at suksessen vil komme gjennom personifisering. Det innebærer at man som kunde blant annet får opp alternative titler innen samme genre som er basert på tidligere kjøpsmønster. I tillegg er yaTack sin filosofi å tilby utfyllende produkter som oppfyller reiseinteressen til kundene, enten det dreier seg om reisehåndbøker eller flybilletter.

For å ta seg av boksalget har yaTack ansatt en person fra den tradisjonelle bokbransjen. Johan Almqvist jobbet tidligere i Norli Bokhandel.

- Jeg er spesielt fornøyd med å kunne tilby markedet raskeste og mest avanserte søkemotor i vår nye bokhandel, sier Almqvist i en pressemelding.

- Med yaTacks unike e-handelslønsing, som kombinerer en stor medlemsbase og en høy kundegjennomstrømning med en avansert teknologi, er mulighetene for kryssalg og én-til-én markedsføring mange, sier bokmannen som har stor tro på at de skal nå målet om å bli best på bøker på nett.

Veien mot det målet kan imidlertid bli lang.

yaTack har en medlemsbase i Norge på 43.000 per i dag, ifølge Anders Folkvord. Hver dag er det rundt 10.000 unike besøk på tjenesten. Og det økonomiske målet for yaTack på bøker er heller ikke overambisiøst: Folkvord nevner en sum på 25 millioner kroner i bokomsetning.

Undersøkelser, som selskapet selv refererer til, viser at 93 prosent av alt boksalg over Internett i Norden skjer på nasjonale nettsteder. Tidligere har de kjøpt en dansk bokhandel som heter Stop4U med filial i Sverige. Dermed dekker yaTack hele Skandinavia med sin nettbokhandel og mener at dette legger et sterkt grunnlag for at de skal gjøre suksess innen bokbransjen..

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.