Youtube er en økonomisk bombe

Youtube kostet Google over 10 milliarder kroner og brukerne strømmer til, men det gjør ikke pengene, viser ferske tall.

2006 ble videoens år på Internett. Plutselig ble det ekstremt populært å dele morsomme videoer på nettet. En målløs internett-bransjen snappet etter pusten da Google kjøpte opp så opp bransjevinneren Youtube for friske 1,65 milliarder dollar.

Trafikk har vært lik penger i nettbransjen, men det viser seg ikke å være sant når det gjelder video. Årsaken er enkel: I motsetning til med søkemotorene, der folk så klart er leter etter noe spesifikt, skal ikke video-seerne ha noe, de vil bare underholdes. Det er i tillegg vanskelig å si noe om interesser, alder eller kjønn til annonsører som vil nå spesifikke målgrupper.

Dette gjør at Youtube og alle konkurrentene, inkludert den andre av fjorårets trafikkvinnere, MySpace, tjener minimalt med penger. De tiltrekker seg rett og slett bare en brøkdel av annonsekronene trafikken tilsier de skulle ha hatt, påpeker analysebyrået Screen Digest.

"The honeymoon period for user generated content is over" - hvetebrødsdagene er over - er konklusjonen i analysen til selskapet.

Det er gjort mange forsøk, men foreløpig har ingen funnet den riktige forretningsmodellen for bruker-generert video. Å legge inn reklame foran på videone fungerer ikke.

I fjor omsatte selskapene for fattselige 200 millioner dollar og dette vil bare vokse til 875 milloner dollar i 2010, spår Screen Digest. Brukerskapte tjenester som Youtube kaprer bare 15 prosent av annonseinntektene som går til video-tjenester.

Her kan du lese hele rapporten.

Til toppen