YouTube skal bli mer interaktiv

Google kjøper nyklekket web 2.0-selskap for å friske opp videotjenesten.

Utviklerne av videotjenesten YouTube (som eies av Google) er store tilhengere av alt som lar brukere fikle med nettvideoer på nye og kreative måter.

En mulighet er å utvikle løsningene selv, men for de store selskapene er det ofte like greit å kjøpe opp andre selskaper og deres kloke hoder.

Google kunngjør nå at de har kjøpt opp Omnisio, et lite og knapt fire måneder gammelt selskap som arbeider med teknologi for å gjøre nettvideo mer interaktivt.

Omnesio har jobbet med å bringe konsepter fra web 2.0 til nettvideo, og har blant annet utviklet teknologi som lar brukere legge kommentarer og tagge personer i filmsnutter.

Slik funksjonalitet er ikke ulik den vi kjenner fra web 2.0-tjenester som blant annet benyttes av fototjenesten Flickr, men her benyttes den altså i video i motsetning til i bilder.

Teknologien vil trolig bli integrert med YouTube, for å gjøre den populære videotjenesten mer interaktiv.

- Omnisio har en enorm teknisk ekspertise innen avanserte videoverktøy. Deres kunnskap bør kunne bidra til å forbedre YouTube-tjenesten, uttaler YouTube på selskapets blogg.

AC/DC: Eksempel på tagging av videosnutt, hentet fra Omnisios nettsider.
AC/DC: Eksempel på tagging av videosnutt, hentet fra Omnisios nettsider.

Google har ikke gitt ut opplysninger om hva selskapet koster dem, men ifølge TechCrunch skal det dreie seg om rundt 80 millioner kroner i kontanter.

Bare toppen av isfjellet

YouTube mener vi så langt bare har sett begynnelsen på hvilke muligheter som finnes innen nettvideo, og skriver at flere verktøy og funksjoner er på trappene.

Det er ikke klart når de vil implementere de nye funksjonene i YouTube-tjenesten.

    Les også:

Til toppen