Zoom-er inn Skandinavia

Kjøpeguiden Zoom vil i løpet av året komme med en svensk og en dansk tjeneste på nett. Gründer Per Siljubergsåsen har kuttet drastisk ned på antall merkevarer for å forenkle den skandinaviske introduksjonen. Det hele styres virtuelt fra Norge.

To måneder før jul i fjor var det premiere på kjøpeguiden på nettet - Zoom. Starten var rimelig treg - i løpet av årets to siste måneder omsatte selskapet bak Zoom, Zoom Network AS, for nesten 155.000 kroner. Driftsresultatet ble på minus to millioner kroner.

I dag sier gründer Per Siljubergsåsen at sier at omsetningen er "rimelig OK".

Konseptet til Zoom er å kunne levere prissammenligninger for brukernes nettkjøp, slik at man enkelt kan finne ut hvilken nettbutikk som har det billigste tilbudet.

Ved oppstarten lanserte Zoom fire seksjoner som alle ble etablert med egne domenenavn. Dette var seksjonene for bøker, plater, reiser og datautstyr, med domeneadresser på henholdsvis book.no, cover.no, exit.no og chip.no.

- Dette er litt komplisert, vi måtte etablere egne selskaper for å få domenenavn. Vår plan var å ha segmenterte kanaler, men dette endret vi på i april. Vi gikk over til brandextension i stedet for separate kanalnavn. Grunnen til at vi gjorde dette er at vi ønsker å styrke markedsføringen, og det gjør en satsing i utlandet enklere, sier han.

Ved å skrive inn de gamle adressene, kommer man til en side som forteller at "for å gjøre det enklere for våre brukere, har denne siden skiftet navn til Zoom Bøker/ Musikk/ Data/ Reiser", og man blir rutet videre til disse sidene.

Dermed blir det altså enklere å lansere merkenavnet Zoom for danske og svensker.

- Vi planlegger Zoom.se innen utgangen av året, det er i alle fall det vi har sagt. Det samme gjelder for Danmark, så får vi se hvor tidlig vi greier det, sier Per Siljubergsåsen tenker høsten eller vinteren.

- Vi er godt i gang med å utvikle Zoom i Sverige og Danmark. Vi er jo et todelt selskap; vi har både en agent som søker etter prisinformasjon. Her har vi kommet langt i Sverige, og har integrert flere butikker. Den andre delen er at vi samler alle butikker og beskriver disse med ikoner. Det er jo egentlig en lenkeguide, og der trenger vi redaktører, sier Siljubergsåsen til digi.no.

De har ikke planer om å ekspandere til Island og Finland, men vurderer dette fortløpende.

Tanken er at det ikke skal være egne avdelingskontor i Sverige og Danmark, men at de ansatte som jobber mot de enkelte land skal jobbe virtuelt.

- Vi vil drive selskapet fra Norge, og de ansatte vil jobbe virtuelt. Vi har et intranett som alle red jobber mot. Vi vil ha redaktører med ansvar for de enkelte land, men ha lokaler i Norge.

- Våre planer er å bli en av Skandinavias ledende søkemotor for å finne produkter og pris. Vi ser for oss en mulig europeisk tjeneste, men dette er ikke prioritert nå, sier Siljubergsåsen

Denne uken har den nye salgssjefen Fatmir Bratli-Nikqi startet sin karriere i Zoom. Han er ansatt ikke minst med henblikk på de skandinaviske satsingene. Selskapet har også fått tilført ny kapital ved begynnelsen av året. 1,44 millioner ble hentet inn gjennom en rettet emisjon.

ZOOM Network AS 1998
Sum driftsinntekter 154.900
Sum driftskostnader 2.188.213
Resultat før skattekostnad 2.029.376

Kilde: Årsregnskap, Zoom Network AS.

Til toppen