RESULTATERFINANS

Zoomit-fusjonen: Globale ambisjoner

Kelkoo.com, Europas mest brukte Internett shopping-guide passer som hånd i hanske for norske Zoomit.com. Fusjonspartnerne sier de primært ønsker å skape Europas ledende e-handelstjeneste basert på online prissammenligning, men legger ikke skjul på at de har globale ambisjoner.

19. sep. 2000 - 11:26

Samtidig med fusjonen, gjennomfører det nye selskapet, som skal hete Kelkoo.com, en rettet emisjon på 120 millioner kroner. Dermed blir selskapets samlede kontantbeholdning på nette 400 millioner kroner.

Pierre Chappaz.
Pierre Chappaz.

Franskmannen Pierre Chappaz blir toppsjef i det nye selskapet, som tar sikte på en samlet omsetning i år på 24 millioner kroner. Det er imidlertid et nivå Kelkoo-sjefen vil opp fra snarest mulig:

- Vi forventer at omsetningen vil øke til 120 millioner kroner i 2001, sier Chappaz.

- Kelkoo.com blir ett av tre store globale selskap i dette raskt voksende markedet. Internett-analytikere ser allerede på Kelkoos forretningsmodell, som en av de mest robuste innen e-handelsindustrien, hevder påtroppende administrerende direktør for Kelkoo.com Nord-Europa, Johan Dolven.

Samlet hadde de fusjonerende selskapene over 900.000 unike brukere i august, og målet er å passere halvannenmillionersmerket innen utgangen av året.

Det nye Kelkoo vil fortsatt ha hovedkontor i Paris. Selskapet har alt i alt 160 ansatte, fordelt på lokale operasjoner i ti land.

Bedriftens toppledelse vil bestå franske Pierre Chappaz (toppsjef), spanske Jorge Juan Garcia (adm. dir. for Spania/Latin Amerika), og norske Johan Dolven (adm. dir. for Nord-Europa). Garcia og Dolven var tidligere henholdsvis administrerende direktør i Kelkoo og konsernsjef i Zoomit.

Johan Dolven (t.h.) og Pierre Chappaz.
Johan Dolven (t.h.) og Pierre Chappaz.

- Denne fusjonen avslutter den første fasen av vår utviklingsplan. Fusjonen plasserer oss i en lederposisjon i Europa og gjør oss svært konkurransedyktige globalt. Potensialet for ytterligere vekst er veldig stort. Stadig flere forhandlere innser nå hvordan de kan dra nytte av denne nye og kostnadseffektive måten å øke omsetningen på. I gjennomsnitt sender vi 35.000 henvendelser online til forhandlerne hver eneste dag. Vi vet at våre brukere har kommet langt i kjøpsprosessen når de forlater vår tjeneste. Våre brukere er derfor en ekstremt attraktiv kundegruppe for butikker som tilbyr netthandel, sier Dolven i en pressemelding.

Det nye selskapet vil tilby sammenligninger av oppdaterte priser fra mer enn 1500 butikker som leverer til det europeiske markedet, verdensomspennende e-handelsoversikt med tilgang til 25.000 online-butikker, kjøpeguider og produktbeskrivelser. Søkeparametrene basers på såvel priser som leveringsland, og alle søkeresultater inkluderer lokal merverdiavgift, leveringstider - for å nevne noe.

Les:
Norske Zoomit i europeisk storfusjon
Zoomits fusjon bekreftet
Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.