Mange klør seg i hodet over at Facebook betaler smått utrolig 19 milliarder dollar for en mobilapplikasjon. (Bilde: imago/Rüdiger Wölk/All Over Press)

Zuckerberg kan ha skutt gullfuglen

Kjøpte en halv milliard telefonnumre. Og hva skal Facebook med det?

KOMMENTAR: Isolert virker det selvsagt som galskap å betale 19 milliarder dollar for en meldingsapp. En, i alle sammenhenger, ufattelig sum.

Hva tenkte Facebook da de slengte dette budet på bordet, en formue som overgår selv Islands bruttonasjonalprodukt, eller børsverdien til hele Sony?

Vi har knapt skrevet om Whatsapp, så la oss begynne med hva det er for noe. Det er en populær mobilapplikasjon som lar brukere sende tekst og gruppemeldinger, bilder, video, lydklipp og kartanvisninger. Ikke spesielt unikt eller umulig å kopiere.

Er du utvikler og har lyst til å prøve selv? Hemmeligheten er bruken av språket Erlang, som ble utviklet av Ericsson for telekom på 1990-tallet, og er særs godt egnet for skalering til de massene vi her snakker om. Mer om oppskriften til Whatsapp her (pdf).

I ferd med å danke ut SMS

Poenget er at Whatsapp etter få års drift har mer enn 450 millioner brukere. Mengden av meldinger er i ferd med å løpe forbi antallet globalt sendte SMS, og tjenesten vokser angivelig med over 1 million nye brukere hver dag.

Zuckerberg har ikke bare kjøpt seg en oppstartbedrift med 50 ansatte og en stadig mer populær app. Han har skaffet seg en av de største oppdaterte telefonkatalogene i verden. Whatsapp er nemlig koblet til brukernes mobilnummer.

Whatsapp tar én dollar i årlig avgift, men har tidligere lovet at de ikke skal plage brukerne ved å blande annonser inn i bildet. Dette løftet kan Facebook holde og likevel tjene stort på handelen. Antakelig er det like greit å sløyfe avgiften fullstendig.

Det er bare å koble dataene sammen. Enten med tvang eller gulrot. Mange av Facebooks brukere har allerede lagt inn telefonnummerne sine i profilen.

Dette blogginnlegget (av en for oss ukjent forfatter) gjør en overbevisende jobb med å forklare gevinstpotensialet:

La si du sender kjæresten en Whatsapp-melding hvor du foreslår middag og kino i kveld. Når du senere logger inn på Facebook kan den sosiale nettjenesten gi deg annonser basert på nettopp dette, og en relevant restaurant i nærheten.

I databasesammenheng vil telefonnummeret ditt fungere utmerket som fremmednøkkelen som kobler det hele sammen.

«Det beste av alt er at disse annonsene, som hittil har vært basert på hva du har gjort i fortid, koblet med Whatsapp-databaene kan de bruke konteksten til å servere annonser som forutser hva jeg kommer til å gjøre senere», heter det i nevnte blogg. En skremmende men også fascinerende tanke og absolutt noe som kan fenge annonsører.

Så der har du det. Facebooks dyreste oppkjøp til nå kan gi dem et fortrinn selv Google ikke er i nærheten av å ha når det gjelder å servere relevante annonser til folk på farten.

(Når det er sagt: Kanskje norske Opera Software og deres 350 millioner aktive brukere er underpriset i markedet? Investorer og analytikere sliter med å fastsette verdien til Opera, som nå i praksis lever av å servere annonser. Per i dag er markedsverdien drøyt 10 milliarder kroner, småpenger i forhold til hva Facebook betaler for Whatsapp. Opera virker på mange måter moden for å bli kjøpt opp selv, nå som de er kontrollert av finansielle investorer og ikke gründerne sine, men det får bli en annen sak..)

Oppkjøpet satt i perspektiv

Hvis vi holder tele-, medie- og infrastrukturselskaper (med store bokførte verdier og for lengst etablert forretningsmodeller med tydelige kontantstrømmer) utenom er dette antakelig det dyreste kjøpet av en IT-virksomhet noensinne. Det er også historiens største oppkjøp av et oppstartselskap i venture-fasen, uansett bransje.

Her er noen av de siste årenes mest oppsiktsvekkende IT-oppkjøp jeg kommer på i farten:

Microsoft kjøper Nokias mobildivisjon – $7,2 mrd (2013)

Facebook kjøper Instagram – $1 mrd (2012)

HP kjøper Autonomy – $10,4 mrd (2011)

Microsoft kjøper Skype – $8,5 mrd (2011)

Oracle kjøper Sun Microsystems – $7,4 mrd (2009)

Cisco kjøper Tandberg – $2,96 mrd (2009)

Oracle kjøper BEA – $8,5 mrd (2008)

Microsoft kjøper Fast – $1,2 mrd (2008)

Google kjøper DoubleClick – $3,1 mrd (2007)

Oracle kjøper Siebel – $5,85 mrd (2006)

Google kjøper Youtube – $1,65 mrd (2006)

eBay kjøper Skype – $2,6 mrd (2005)

Oracle kjøper Peoplesoft – $10,3 mrd (2005)

    Les også:

Til toppen