AVTALER & KONTRAKTER

Zuckerberg kjøper Karma

Snappet opp gavetjeneste rett etter børsnotering.

I juni i fjor ble Karma etablert i San Francisco. I helgen ble de kjøpt opp av Facebook som det første selskapet etter at verdens største sosiale medietjeneste gikk på børs.
I juni i fjor ble Karma etablert i San Francisco. I helgen ble de kjøpt opp av Facebook som det første selskapet etter at verdens største sosiale medietjeneste gikk på børs. Bilde: Skjermdump fra getkarma.com
21. mai 2012 - 12:42

Forrige uke var travel for Facebook-gründer Mark Zuckerberg. Fredag gikk selskapet han grunnla på børs og dagen etter giftet han seg med sin mangeårige kjæreste Priscilla Chan. Men han gjennomførte også det første oppkjøpet til Facebook som børsnotert selskap.

Det amerikanske selskapet Karma. De har utviklet en app som lar brukerne sende gaver til venner. Selskapet bak ble etablert i fjor og formålet var å revolusjonere måten vi gir gaver til hverandre på.

«Vi ser for oss en verden hvor produkter og tjenester blir gitt fra person til person via mobile enheter i sanntid, og vi bygger plattformen for å gjøre det til virkelighet», skriver selskapet på sine nettsider.

Med flere kjente venture-investorer på eiersiden har selskapet bygget opp en netthandelsløsning som gjør at brukeren enkelt kan kjøpe gaver til venner på for eksempel Facebook og via appen levere gaven. Levering, betaling og annen håndtering skal Karma ta seg av.

På sin offisielle blogg skriver gründerne av Karma at de har blitt kjøpt opp av Facebook, men at tjenesten vil fortsette i sin opprinnelige form. Det er ikke kjent hvor mye Facebook har betalt for aksjene.

Facebook kjøpte tidligere i år opp Instagram, også et selskap som har hatt fenomenal vekst med sin mobil-app. Det kostet Zuckerberg & co. 1 milliard dollar.

At Facebook sikrer seg nok et meget ungt mobilrelatert selskap er ikke overrakende. De 100 milliarder kronene selskapet sikret seg i forbindelse med børsnoteringen kommer til på bli bruk på å sikre selskapet en lønnsom vekst på mobile enheter. Den kraftige veksten i mobil nettbruk er nemlig en stor utfordring for Facebook, som ikke er i nærheten av å tjene like gode penger på smarttelefon-plattformen som via PC-skjermen.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.