Zuno: Nytt system for tidsskrifter på web

Et nystartet Misubishi-eiet britisk selskap har lansert Zuno Digital Publisher, en suite for tidsskrift-forleggere som vil legge ut sine produkter på web. John Wiley & Sons er den første kjente brukeren.

Zuno Ltd. ble startet i desember 1996 som heleiet datter av Mitsubishi Electric Europe B.V., etter to år med produktutvikling. Det første produktet ble kunngjort i går. Zuno Digital Publisher beskrives som et "komponentbasert programvaresystem for å produsere, organisere, styre og publisere tidsskrifter på web. Det gir forleggeren full kontroll over tilgangen til sin informasjon, og muligheten til å tilby et rikt brukermiljø der kunder kan lese, søke og laste ned informasjon eller innhold som om de fysisk befant seg i et bibliotek."

Zuno forklarer at selskapet hører til under Mitsubishi-konsernets handlingsplan Vision 21 som ble lansert for å sikre at man kom seg på høyde med utfordringene i det neste århundret. Planen skal gi ledere i konsernet et grunnlag for å identifisere og utvikle salgbare ideer i egen regi.

- Vår visjon er å la forleggere utnytte Internettet som interaktivt medium og legge virkelig verdi til nytt og eksisterende innhold, sier toppsjef i Zuno, Hugo Patten.

Noe av det viktigste ved Zuno er at programvaren gir forleggeren muligheten til å etablere ulike abonnementsordninger eller andre modeller for å tjene penger på det man legger ut.

En talsperson for selskapet forteller at man ikke vil etablere noe eget distributørnett, men selge produktene direkte. Norske henvendelser tas i mot ved hovedkontoret i London. (Pekeren øverst til høyre gir detaljer.) Et USA-kontor er allerede etablert. Nye kontorer planlegges på det europeiske fastlandet og i Asia.

John Wiley & Sons bruker Zunos programvare på sitt Wiley Science-nettsted, der uregistrerte kommer så langt som til abstracts, mens bare abonnentene får de fullstendige artiklene. (Se pekeren øverst til høyre.)

Til toppen