Asker kommune i Akershus har innført obligatorisk heldigital søknadsprosess for profesjonelle utbyggere. Privatpersoner som skal bygge ut balkongen eller sette opp et vedskjul, kan fortsatt sende en manuelle e-post, men oppfordres også til å bruke det digitale søknadssystemet.
– Vi tror at dette grepet vil føre til en betydelig ressurseffektivisering i kommunen. Hver oge n byggesak som til nå har kommet inn på utsiden av systemet har måttet håndteres manuelt av en saksbehandler. Det har lagt beslag på en god del ressurser i arkivtjenesten, sier Malvin Bjorøy, virksomhetsleder for byggesak i Asker kommune ifølge en pressemelding fra kommunen.
Det er selskapene Ambita og Norconsult Digital som har utviklet løsningen, som er integrert saks- og arkivsystemet Elements. Kommunen håper de fremover vil kunne ta ned saksbehandlingstiden på byggesaker.
– Om noen år kan det tenkes at vi har et system som klarer å lese av all innsendt informasjon og tikke av alle nødvendige godkjennelser. Dermed kan Ola og Kari begynne å bygge garasjen sin på inntil 50 kvadratmeter med en gang i stedet for å vente to uker, sier Bjorøy.