Ledige stillingerNyhetsbrevNyhetsstudioTips oss
Abonner
Ledige stillingerNyhetsbrevNyhetsstudioTips oss
Nyheter
TelekomSikkerhetDigitalisering og offentlig ITIT-BransjenKunstig intelligensJuss og samfunn
Meninger
DebattKommentar
Tjenester
TUDigieBladTekjobbKonferanser
Info og kontakt
Om ossBedriftsabonnementAnnonseinfoTa kontaktKundeserviceDebatt retningslinjer
Tips oss
Abonner
Min konto
Nyhetsbrev
Kundeservice
04:26:36Nyhetsstudio
SisteMest lest
07. mai 2024, 08:14NTB

Åtte av ti nordmenn bekymret for spredning av falsk informasjon

80 prosent av respondentene i Medietilsynets nye undersøkelse er bekymret for spredning av usann informasjon, og hvordan det påvirker tilliten i samfunnet.

Ifølge en ny undersøkelse fra Medietilsynet er åtte av ti nordmenn bekymret for spredning av falsk informasjon, og påvirkningen dette kan ha på tillit til politikere og hverandre.

– Resultatene i undersøkelsen underbygger behovet for økt innsats for å bekjempe desinformasjon og styrke den digitale motstandskraften i samfunnet, sier direktør i Medietilsynet, Mari Velsand i en pressemelding.

Lavere tillit til sosiale medier

Sju av ti oppgir i undersøkelsen å ha sett nyhetssaker de mistenker er usanne de siste seks månedene.

– Tallene viser at vi har våkne mediebrukere i Norge, som er bevisst at ikke alt som formidles på nettet er pålitelig informasjon, sier Velsand.

De fleste av disse fant de i sosiale medier, fire av fem oppga dette. Kun én av fem oppga å ha sett dette i redaktørstyrte medier. Mange av respondentene har svart at de vurderer redaktørstyrte medier som mer troverdige enn sosiale medier.

– Det er positivt at så mange ser verdien av redaktørstyrte medier og den rollen disse mediene spiller som troverdige nyhetsleverandører, sier Velsand.

Unge menn mest utsatt

I undersøkelsen ble også respondentenes evne til å identifisere om bilder er laget med kunstig intelligens testet. Kun 13 prosent av respondentene mente dette var lett å vurdere.

I undersøkelsen kom det fram at unge menn i alderen 16–24 var gruppen som synes det var lettest å identifisere falsk informasjon på nettet. 35 prosent av dem svarte at de enkelt kunne vurdere om informasjon på nett er sann eller ikke, mot 13 prosent i befolkningen ellers.

– Høy tiltro til egen kompetanse kan gjøre denne gruppen særlig sårbar for feilinformasjon og påvirkningsforsøk, sier Velsand.

Ansvarlig redaktør:
Kristina Fritsvold Nilsen
Nyhetsredaktør:
Tor M. Nondal
All journalistikk er basert på Vær varsom-plakaten og Redaktørplakaten
Bruk av kunstig intelligens i TU Media
Tips redaksjonen:
tips@digi.no
Annonsere:
Informasjon og priser
Abonnere:
Digi Ekstra
Kontakt oss:
Kontaktinformasjon
RSS:
RSS-feed forside
Nyhetsbrev:
Meld deg på vårt nyhetsbrev
Besøksadresse:
Teknisk Ukeblad Media AS
Grensen 3, 0159 Oslo
Postadresse:
Teknisk Ukeblad Media AS
Postboks 380 Sentrum, 0102 Oslo
Fakturaadresse:
Teknisk Ukeblad Media AS
Postboks 380 Sentrum, 0102 Oslo
Org.nr. 919 646 683
Telefon:
23 19 93 00
© 1996–2025 Teknisk Ukeblad Media AS

Digi.no-redaksjonen:

Journalist:
Heidi Sævold
Direkte telefon: +47 404 90 006
Journalist:
Marianne Gjessing
Direkte telefon: +47 900 66 151
Journalist:
Martin Braathen Røise
Direkte telefon: +47 924 95 943
Journalist:
Marius Jørgenrud
Direkte telefon: +47 908 58 819
Journalist:
Per Helge Seglsten
Direkte telefon: +47 907 99 074
Journalist:
Oskar Hope-Paulsrud
Direkte telefon: +47 902 66 958