FIS-styret vedtok nytt sikkerhetsgrep etter Kildes skrekkskade
Styret i Det internasjonale ski- og snøbrettforbundet besluttet fredag at det blir påbudt å kjøre med airbag for fartskjørerne i alpinsirkuset neste sesong.
Vedtaket, som bekreftes av FIS, ble løftet opp allerede på alpinkomiteens møte i slovenske Portorož i vår. Det er imidlertid styret som endelig kan vedta endringen. Den formaliteten falt på plass fredag.
Selv om airbag-løsningene nå blir obligatoriske, kan det innvilges unntak av de nasjonale særforbundene i tilfeller der utstyret ikke passer til en utøver. Slike unntak må begrunnes i at airbagen «begrenser bevegelsen på en måte som ikke er trygg».
– Innføringen av airbags er en del av en bredere tilnærming (til utøvernes sikkerhet) som involverer alle faktorer som kan minimere risikoen for alvorlige skader: Fra kunnskap knyttet til værforhold og løypeoppsett til utstyr som kuttsikkert undertøy og smartere bindinger, sier FIS-generalsekretær Michel Vion i en uttalelse.
Mange skader
En rekke toppalpinister pådro seg alvorlige skader sist vinter. Det skapte et fornyet fokus på sikkerheten til utøverne.
Aleksander Aamodt Kilde var blant dem det gikk hardest utover. Nordmannen smalt i sikkerhetsnettet i Wengen og pådro seg blant annet et svært stygt og potensielt karrieretruende kutt i leggen.
I etterkant har han også slitt med en gjenstridig skulderskade.
Airbag-løsningene som nå skal benyttes av alle ble opprinnelig utviklet for motorsykkelførere, men er redesignet for å være tilpasset alpinister. Et intrikat system av sensorer kommuniserer med en GPS-enhet 1000 ganger i sekundet, og avdekker når en utøver er i ferd med å krasje. Da aktiveres kollisjonsputen.
Kuttsikkert undertøy
Etter vårmøtet i slovenske Portorož kom i tillegg FIS med en sterk oppfordring til utøverne om å bruke kuttsikkert undertøy fra og med denne sesongen.
Målet ble da beskrevet som å gjøre slikt tøy obligatorisk om ett år.
I et intervju med NTB i mai uttrykte den norske landslagsalpinisten Adrian Smiseth Sejersted skepsis til grepene som nå tas.
– For meg personlig betyr det veldig lite. Jeg har som alle andre hatt mulighet til å kjøre med airbag og kuttsikkert de siste årene, men det har ikke vært viktig nok for meg til å bry meg, sa han den gangen.
Sejersted ba i stedet alpintoppene i FIS vurdere fartsdresser som slipper inn mer luft. Det pekte han på som et enkelt tiltak for å få ned farten og redusere skaderisikoen.