Frykter pirater: USA vil ikke gi forskere tilgang til gamle dataspill
USAs Copyright Office har nylig avslått en forespørsel om å tillate biblioteker å dele digitalt emulerte versjoner av fysiske videospill, selv om dette kun var ment for forskningsformål.
Avslaget kom etter press fra Electronic Software Association (ESA), som frykter at slik deling kan føre til at spill sirkulerer utenfor forskningsmiljøet, til tross for at det meste av eldre spill nå er utilgjengelig kommersielt.
Avgjørelsen er et slag mot bevaring av videospill, da en stor andel eldre titler i praksis er tapt for ettertiden.
Selv om 87 prosent av gamle dataspill er å betrakte som utilgjengelige, sa USAs copyright-register seg enig i avgjørelsen, og siterte i en fotnote Video Game History Foundations grunnlegger Frank Cifaldis foredrag på Game Developers Conference i 2016 da de påpekte at emulering av klassiske spillkonsoller - selv om det ikke er et brudd i seg selv - historisk sett har vært «forbundet med piratkopiering,» noe som «vekker en potensiell bekymring» rundt fjernadgang til bibliotekenes spillsamlinger.
Problemet, påpekte Cifaldi på sosiale medier etterpå, er at hans foredrag hadde som tema at det ikke er riktig å assosiere emulering med piratvirksomhet.
Kilde: Ars Technica
Ser kobling mellom ADHD og sosiale medier
Unger som bruker mye tid på sosiale medier har en tendens til å oppleve gradvis dårligere evne til å konsentrere seg. Det viser forskning fra Karolinska Institutet, publisert i Pediatrics Open Science, der forskere fulgte mer enn 8000 barn fra 10 til 14 år.
Bruk av skjermer og digitale medier har økt kraftig de siste 15 årene. Samtidig har det vært en økning i ADHS-diagnoser. Forskerne har nå undersøkt en mulig sammenheng mellom skjermvaner og ADHD-relaterte symptomer.
– Vår studie antyder at det er spesielt sosiale medier som påvirker barns evne til å konsentrere seg, sier Torkel Klingberg, professor i kognitiv neurovitenskap ved avdeling for neurovitenskap ved Karolinska Institutet.
Han sier sosiale meder gir konstant distraksjon i form av meldinger og nytt innhold. Bare tanken på om en ny melding har kommet fungerer som en mental distraksjon. Dette påvirker evnen til å være fokusert og kan forklare sammenhengen, sier Klingberg. (hf)
3 av 4 netthandler fra utlandet – over halvparten har hatt problemer
75 prosent sier de handler varer fra utenlandske nettbutikker. En av tre sier de vil gjøre det mer i tiden framover, selv om mange har hatt problemer.
Tallene er hentet fra en ny nordisk forbrukerundersøkelse fra Virke og deres søsterorganisasjoner i Sverige, Danmark og Finland.
Av de nordiske landene er det Norge som har høyest andel forbrukere som sier de har handlet fra utenlandske nettmarkedsplasser som Temu, Shein og Amazon. Halvparten svarer at de gjør det minst en gang per kvartal.
Av de som netthandler fra utlandet, svarer 63 prosent at de har opplevd problemer med produktene eller selve handelen.
Dårlig kvalitet på produkter topper listen over problemer folk har hatt. I tillegg opplever en av fem at de ikke fikk det de hadde bestilt.
Mange har også opplevd å få tilsendt feil størrelse, feil produkt eller varer som virket utrygge å bruke.
Drevet av lave priser
Undersøkelsen er gjennomført i Norge, Sverige, Danmark og Finland av HUI Research, med et landsrepresentativt utvalg på rundt 1000 personer fra hvert land.
Tross en del negative erfaringer og ganske mye bekymringer for framtidige kjøp, svarer en tredel av nettshopperne at de kommer til å handle mer fra utlandet de neste tre månedene.
Hele 76 prosent sier lave priser er grunnen til å handle fra utlandet på nett, mens 59 prosent sier at det brede utvalget produkter er årsaken. 34 prosent legger også vekt på at det er et enkelt alternativ.
Det er mest populært med klær og sko, som 59 prosent nordiske forbrukere har kjøpt i slike nettbutikker i løpet av det siste halvåret. I tillegg har 35 prosent kjøpt elektronikk, 16 prosent har kjøpt kosmetikk og 10 prosent har kjøpt leker eller barneprodukter.
Mange blir lurt
Undersøkelsen viser videre at mange ikke kjenner reglene. Bare 7 prosent av nordmennene er klar over at de selv er regnet som importør, og da ansvarlig for at produkter er i samsvar med europeiske regler, om de kjøper varer utenfra Europa.
36 prosent innrømmer at de ikke vet hvem som har ansvaret, mens resten tror det er myndigheter eller selger.
En av fem opplyser at de har opplevd å bli lurt eller svindlet til å kjøpe noe fra et nettsted som ga seg ut for å være selger av kjente merkevarer.
Dette stemmer med tall fra NorSIS, som viser at så mange som 1,2 millioner nordmenn har blitt svindlet på nettet.
Smart netthandel
Sikkerhetsspesialist i Frende Forsikring, Torgeir Pettersen, har i en pressemelding før jul tre råd for hvordan du kan sikre deg mot å bli lurt av fristende tilbud:
* Er tilbudet reelt?
– Jeg ville aldri klikket på en lenke i en epost eller SMS, for eksempel. Gå heller inn på nettbutikken fra deres offisielle nettside og sjekk at de samme tilbudene ligger der. Gjør de ikke det, så styr unna, sier han.
* Er butikken ekte?
– Det enkleste da er å sjekke at nettadressen stemmer. Slutter den for eksempel med .shop, .store, .top eller .online? Slike bør du styre unna.
Manglende kontaktinfo på nettsider er et annet rødt flagg.
– Du kan også gjerne google nettsiden du vurderer. Du får kjapt beskjed hvis det er noe muffens her fra folk som har gått i fella før deg, sier han.
* Bruk sikrende betalingsmetode
– Kredittkort, PayPal eller Apple Pay gir deg ekstra trygghet. Bruk heller disse enn å betale med bankkortet ditt, sier Pettersen.
Handler tross usikkerhet
Frende og Norstat har selv gjennomført en undersøkelse med 1005 respondenter om netthandel. Den viser at det bare er 23 prosent i Norge som handler alt til jul i fysisk butikk. Resten handler på nett i større eller mindre grad.
– Det er utrolig enkelt å handle på nett og julegavehandelen kan, med litt planlegging, være gjort på en kveld, sier Pettersen.
Blant de spurte var det bare et mindretall som trodde at de kunne klart å avsløre en falsk nettbutikk.
– Mange har innsett at de kan få problemer med å vite hvilke butikker som er falske, men det virker ikke å stoppe handlegleden på nett, sier Pettersen.
Lurt med skepsis
I forrige uke publiserte Forbrukerrådet en produkttest som viste at 2 av 3 produkter fra Temu og Shein ikke oppfylte europeiske sikkerhetskrav – og oppfordret til å ta julehandelen andre steder. Utrygge produkter er en av de største bekymringene hos handleglade nordmenn.
– Slik situasjonen er i dag, er risikoen for både skuffelser og utrygge varer altfor høy. Denne risikoen er det viktig at folk er klar over, ikke minst nå i julehandelen, sier fagsjef for bærekraft i Forbrukerrådet, Elin Volder Rutle, i en epost til NTB.
I den nordiske undersøkelsen mener over halvparten at utenlandske nettmarkedsplasser ikke holder mål når det gjelder verken forbrukerbeskyttelse, produktsikkerhet, arbeiderrettigheter eller miljøaspekter.
– Forbrukerne gjør lurt i å være skeptiske, sier Rutle.
Når forbrukerne likevel velger å handle på nett, anbefaler Forbrukerrådet en titt på deres nettside med tips om netthandel. Framover håper hun at en strengere regulering kan gjøre all netthandel tryggere.
– Når så mange opplever problemer, er det et tydelig tegn på at dagens regulering ikke fungerer. Vi mener myndighetene må på banen med strengere regulering og mer effektiv håndheving, både av produktsikkerheten, og av hvordan disse markedsplassene markedsfører og selger varer, sier Rutle.
Må skrote mangfoldspolitikk for å få kjøpe frekvenser
Den amerikanske telekomgiganten AT&T har fjernet alle sine retningslinjer for mangfold, likestilling og inkludering (DEI) etter press fra det føderale telekomtilsynet Federal Communications Commission (FCC). Det melder Fierce Network.
Ifølge nettstedet fikk AT&T først godkjent sitt kjøp av frekvenser fra tidligere USCellular – verdt om lag 1,02 milliarder dollar (rundt 11 milliarder kroner) – etter at selskapet droppet DEI-politikken.
– FCC-leder Brendan Carr fortsetter sin kampanje for å fjerne all DEI i telekomsektoren, skriver Fierce Network. Til nå har alle de tre største mobiloperatørene i USA kuttet ut sine opplegg for mangfold, likestilling og inkludering etter press fra myndighetene. (hf)
Tre fylkeskommuner valgte Telia i 200 mill-kontrakt
Akershus, Buskerud og Østfold har via Frid IKS valgt Telia som leverandør av mobiltjenester for inntil seks år. Avtalen inkluderer minst 10.000 mobilabonnementer, skriver Telia i en pressemelding.
Avtalen er inngått med FRID IKS, og framforhandlet sammen med Anska, som er de tre fylkeskommunenes felles anskaffelsesorganisasjon. Tildelingskriteriene var 40 prosent pris og 60 prosent kvalitet, og Telia oppnådde høyeste poengsum for kriteriet kvalitet. I tildelingsbrevet fra Anska heter det: «Oppdragsgiver har vurdert at Telia har levert et svært godt og gjennomarbeidet tilbud på hvordan de oppfyller oppdragsgivers behov og ønsker.»
Avtalen har en totalverdi på rundt 20 millioner per år, med en maksimalverdi for hele avtaleperioden på 200 millioner. Avtalen etterspør 10 000 mobilabonnement, og ytterligere 4 900 mobilabonnement hvis alle ni opsjonskommuner i Østfold tiltrer avtalen. (hf)
Vil Tele2 kjøpe den svenske delen av Globalconnect?
En av bransjens store snakkiser akkurat nå er ryktet om at Tele2 ser på muligheten til å kjøpe den delen av Globalconnects svenske virksomhet som er rettet mot privatmarkedet. EQT forsøker å selge konsernet i deler. Etter at Globalconnects norske og finske privatmarkeds-virksomhet er i ferd med å bli solgt til Telenor og Telia, gjenstår nå den svenske virksomheten. Det er den mest attraktive og samtidig den vanskeligste puslespillbiten å plassere, skriver sjefredaktør Mats Sjødin i svenske Telekomnyheterna.
Noe av bakgrunnen for ryktet, er at Tele2-sjef Jean-Marc Harion nylig fikk et direkte spørsmål fra Handelsbanken ved kvartalspresentasjonen om Globalconnects nett kunne fylle hull i Tele2s infrastruktur. Her kunne Harion avvist spekulasjoner. I stedet svarte han at han ikke ville kommentere.
Samtidig holdt Harion fram Tele2s sterke balanse, og at strategiske kapitalbeslutninger skal gjøres i januar. Det ga næring til ryktene. (hf)
Nødnett er 10 år denne uka
For ti år siden fikk Norge sitt eget dedikerte radionett for nød- og beredskapskommunikasjon. Nødnett har vært en av de viktigste investeringene i samfunnssikkerhet i Norge, og har knyttet alle nød- og beredskapsaktører tettere sammen, skriver DSB i en pressemelding.
Nødnett er nødetatene og andre beredskapsaktørers digitale samband for effektiv og sikker kommunikasjon. Det brukes daglig og i krisesituasjoner av de tre nødetatene, Hovedredningssentralen, frivillige, statsforvaltere, kommuner og mange andre aktører.
– Nødnett har gitt et betydelig løft for beredskapen i Norge. Det er langt mer enn et teknisk system. Det er et felles kommunikasjonssystem som knytter beredskapsaktørene tettere sammen, sier Eline Palm Paxal, avdelingsdirektør for nød- og beredskapskommunikasjon i DSB.
Før Nødnett brukte nødetatene hver sine analoge radiosystemer. Disse var åpne for avlytting og uten muligheter for å kommunisere med andre etater. Politiet hadde sitt eget kommunikasjonssystem (politiradio) som hvem som helst relativt enkelt kunne lytte inn på. Nødnett erstattet alle disse med et landsdekkende, kryptert og avlyttingssikret nett med god kontroll på hvem som har tilgang.
Dette er Nødnett
• Det er et eget dedikert og kryptert kommunikasjonsnett for nød- og beredskapsbrukere.
• Ble offisielt åpnet i Kirkenes 1. desember 2015 av justisminister Anders Anundsen med Kong Harald til stede.
• To tredjedeler av brukerne er nødetatene brann, politi og helse.
• Andre brukere er blant annet kommuner, statsforvaltere, frivillige organisasjoner, elforsyningen, Forsvaret, Statens vegvesen, Tollvesenet, industrivern, og Hovedredningssentralen.
• Det er cirka 150 000 brukere av Nødnett, fordelt på over 1000 brukerorganisasjoner
• Nødnett dekker 86 prosent av landet, og omtrent 100 prosent av befolkningen.
• Nødnett har svært god dekning og tilgjengelighet, også for helikopter i lufta.
• DSB ivaretar statens eierskap til infrastrukturen i Nødnett, og er tjenesteleverandør for brukerne av Nødnett.
(hf)
AT&T saksøker T-Mobile for datatyveri
AT&T har gått til sak mot T-Mobile i Texas, og krever midlertidig forføyning mot konkurrentens nye verktøy «Switching Made Easy». Ifølge Fierce Network hevder AT&T at T-Mobile bruker en automatisert bot i appen T-Life til å hente ut sensitive kundedata fra passordbeskyttede nettsider.
AT&T påstår at T-Mobile bevisst omgår deres sikkerhetstiltak og skraper mer enn 100 kategorier av personlig kontoinformasjon fra AT&T-kunder. Dette inkluderer fakturahistorikk, fysisk adresse, avbetalingsplaner og bruksdetaljer.
– Denne saken handler ikke om konkurranse om kunder, men om T-Mobiles bevisste, uautoriserte og villedende inntrengninger i AT&Ts datasystemer, sa AT&T til retten. (hf)
Russland slår ned på bruk av Snapchat og FaceTime
Russland har blokkert bildeappen Snapchat og innført restriksjoner for bruk av FaceTime, bekrefter det russiske medietilsynet Roskomnadzor.
Ifølge Roskomnadzor fungerer Snapchat som «en plattform for å organisere og gjennomføre terroristaktiviteter og rekruttere terrorister,» skriver det statlige nyhetsbyrået RIA.
Snapchat har derfor vært blokkert siden 10. oktober, men dette ble først kjent nå.
Russland innfører også restriksjoner for bruk av Apple-eide FaceTime, som ifølge Roskomnadzor «benyttes for å organisere og utføre terrorhandlinger» på russisk territorium.
FaceTime benyttes for «å rekruttere gjerningspersoner og for å utføre svindel og andre forbrytelser» mot russere, heter det. Apple har ikke kommentert anklagene.
Russland har siden fullskalainvasjonen av Ukraina i februar 2022 innført restriksjoner for bruk av flere sosiale medier og meldingstjenester, blant dem Googles Youtube, Metas WhatsApp og Telegram.
EU-kommisjonen åpner KI-granskning mot Meta
Facebook-eier Meta skal undersøkes for begrensninger på KI-leverandører, og om dette bryter med EUs konkurranselovgivning.
EU-kommisjonen sier de er bekymret for om Meta forhindrer konkurrerende KI-leverandører fra å kunne tilby sine tjenester gjennom meldingstjenesten WhatsApp.
– Vi må sikre at europeiske borgere og bedrifter kan dra full nytte av denne teknologiske revolusjonen, og vi må handle for å hindre dominerende digitale aktører i å misbruke sin makt til å presse ut innovative konkurrenter, sier EUs konkurransekommissær Teresa Ribera.
Meta kunngjorde i oktober at selskapet vil nekte KI-leverandører å bruke WhatsApp til å kommunisere med kunder når kunstig intelligens er hovedtjenesten som tilbys.
Finanstilsynet frykter KI-boble: – Risiko for brå og store priskorreksjoner
KI-selskaper har steget kraftig på børsene, samtidig som markedet er urolige for at man kan være inne i en boble. Det kan gi brått fall, advarer Finanstilsynet.
– Aksjeindekser har steget til nye rekordnoteringer, mye på grunn av kursutviklingen for selskaper innen teknologi og særlig kunstig intelligens. Høy verdsetting av aksjer og andre formuesobjekter, samt generelt lave risikopremier, gir risiko for brå og store priskorreksjoner, skriver Finanstilsynet i en pressemelding torsdag.
Den kommer i forbindelse med fremleggelsen av rapporten Finansielt utsyn, der tilsynet to ganger i året kommer med sine vurderinger av stabiliteten i det norske finansielle systemet.
Finanstilsynet skriver i rapporten at sterk teknologioptimisme gjennom året har «ført til særlig god kursutvikling i aksjer utstedt av foretak som utvikler kunstig intelligens (KI) eller produserer elektronikk-komponenter, som er viktige i utviklingen av KI».
– Det er imidlertid betydelig usikkerhet i markedene om verdsettingen av disse selskapene er for høy og om vi kan være inne i en såkalt KI-boble, heter det i rapporten.
Krevende verden – solid vekst
Samtidig peker tilsynet på at den økonomiske veksten har holdt seg oppe så langt i år, både i Norge og internasjonalt, til tross for geopolitiske endringer og økte tollsatser.
– Et forhøyet internasjonalt spenningsnivå og usikkerhet om virkninger av endret handelspolitikk bidrar til høy geopolitisk og realøkonomisk risiko, sier finanstilsynsdirektør Per Mathis Kongsrud i pressemeldingen.
Tilsynet viser blant annet til USAs toll, som gikk opp fra rundt 2 prosent i januar i år til 10 prosent i august
– Det internasjonale pengefondet (IMF) peker på at finansmarkedene ser ut til å undervurdere de økte tollsatsenes potensielle negative effekter på vekst og inflasjon, skriver Finanstilsynet
IMF forventer moderat vekst i verdensøkonomien og påpeker selv at det er usikkerhet om vekstutsiktene framover.
Høy gjeld hos husholdningene
Innenlands er fortsatt høy gjeld hos husholdningene blant de største risikoene, selv om gjeldsbelastningen har gått ned de siste årene.
– Erfaringer fra tidligere kriser viser at det kan være særlig krevende å håndtere hendelser som forsterkes av eller har sitt opphav i ubalanser i egen økonomi. Høy gjeldsbelastning og belåningsgrad øker risikoen for både låntaker og långiver, sier Kongsrud.
Eiendomsselskaper sliter
Samtidig mener Finanstilsynet at selskaper innen eiendomsutvikling er særlig utsatt. Deres analyser viser at en økende andel av gjelden ligger i eiendomsutviklingsselskaper med høy konkursrisiko, og tilsynet skriver at mange av disse sliter med å betjene lånene.
Noen eiendomsutviklingsselskaper har allerede påført enkelte banker betydelige utlånstap, ifølge tilsynet.
– Våre analyser viser at risikoen innen eiendomsutvikling har økt. Utlån til denne næringen utgjør en betydelig andel av norske bankers bedriftsporteføljer og er, etter omsetning og drift av fast eiendom, den næringen bankene har størst eksponering mot, sier Kongsrud.