Nkom advarer før black week: – Vær ekstra på vakt

Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) advarer mot svindel under kjøpefesten black week. I, 4 millioner nordmenn skal handle de nærmeste dagene.

«Black friday», «cyber monday» og «black week» er blant tilbudsfenomenene som snart skyller over landet. Det konseptene har til felles, er at de kan utnyttes av svindlere, advarer Nasjonal kommunikasjonsmyndighet.

– Det er all grunn til å være ekstra på vakt nå, sier seniorrådgiver Johannes Vallesverd i Nkom.

Ni av ti nordmenn har blitt utsatt for svindelforsøk i løpet av det siste året, viser en undersøkelse som Nkom presenterte i oktober. Svindelforsøkene blir stadig smartere, og myndigheter, bedrifter og teleaktører skjerpe innsatsen for å stanse dem, heter det.

– Bruker spoofing, forfalskning og svindel-lenker

Agnet som svindlerne bruker for å lokke til seg ofre, blir dessuten stadig vanskeligere å oppdage, og det er lett å bli revet med i tilbudsbølgen eller bite på svindel, sier Vallestad.

– Svindlerne kobler seg gjerne på sinnsstemninger og pågående dagligdagse aktiviteter til potensielle ofre. Ved hjelp av digitale verktøy som spoofing, forfalskning og svindel-lenker, og gjerne med et budskap om at noe haster, klarer de å få oss i saksa.

Og for kriminelle er det et hav av mulige ofre i den siste uken i november. En av tre nordmenn oppgir at de har planer om å handle under tilbudsuken, ifølge en black week-undersøkelse gjennomført av Prisjakt.

Triksene mot svindel

Nkom advarer mot lenker som man får på tekstmeldinger og epost, spesielt dersom man handler mye i en periode. Da får mange lenker knyttet til levering og betaling, og man kan risikere å bli mindre kritisk til hva man trykker på, ifølge Vallesverd.

Andre råd de kommer med er:

* Undersøk om avsenderadresse i tekstmeldinger ser riktig ut, og sjekk om de som framstår korrekte, kan være manipulert.

* Vær oppmerksom på alle lenker, spesielt dem med skrivefeil.

* Dersom du venter pakkelevering, bruk leverandørappen eller selskapets nettsider for pakkeinformasjon.

* Oppgi aldri bankkontoinformasjon eller BankID dersom noen spør om dette over telefon.

* Vær kritisk dersom noen ber deg overføre beløp til flere ulike kontoer eller til utenlandske kontoer.

* Vær kritisk dersom noen tar kontakt i sosiale medier med ønsker om store beløp, selv om det er fra personer du kjenner. Sjekk med venner og kjente om dette faktisk stemmer.

Seniorrådgiveren i Nkom nevner også et generelt råd: Dersom et tilbud synes for godt til å være sant, er det som oftest det.

21:45 - NTB

Over 1400 selskaper har fått datasystemene kompromittert

Flere enn 1400 norske selskaper har de siste månedene fått datasystemene kompromittert. Enkelte hendelser omtales som alvorlige.

Aktører innen eiendom, advokat- og konsulentbransjen er blant dem som er rammet, skriver Dagens Næringsliv.

De over 1400 selskapene har fått varsel om det de har blitt utsatt for. Varslene er blitt delt med de rammede selskapene av et nytt beredskapssenter for næringslivet i regi av Næringslivets Sikkerhetsråd (NSR).

– Vi er glade for å ha bidratt til å avverge digitale angrep mot over 1400 norske bedrifter det siste året, sier Odin Johannessen, direktør for NSR.

– Vi er helt sikre på at varslingene har avverget alvorlige konsekvenser hos de rammede bedriftene, sier han.

Blant selskapene som er rammet er det hele 31 norske advokatselskaper, hvor utenforstående kan ha fått tilgang til selskapenes eposter og dokumenter, ifølge beredskapssenteret.

– Dette handler om at noen har hatt fri tilgang til dine eposter og dokumenter. Det er bare én som kan vurdere alvoret av det, og det er den som er berørt, sier Lars Magne Hovtun, sjef for NSRs beredskapssenter.

18:54 - NTB

Det franske postverket rammet av IT-angrep

Det franske postverket La Poste har blitt rammet av et IT-angrep, noe som rammer kunder som bruker postens nettbank og mobilapplikasjoner.

Angrepet skal også påvirke pakkeleveranser i årets mest hektiske periode, skriver La Poste på X.

– Siden tidlig i morges har en hendelse påvirket tilgangen til nettbanken og mobilappen. Det arbeides med å løse problemene, og teamet vårt gjør alt for å raskt gjenopprette tjenesten, heter det.

Ifølge en kilde i selskapet som franske BFMTV har snakket med, dreier det seg om et overbelastningsangrep, som har som mål å overbelaste servere med forespørsler til de til slutt krasjer.

La Poste forsikrer kundene om at deres opplysninger ikke har havnet på avveie eller blitt påvirket av angrepet.

17:04 - NTB

KI-bekymring i bokbransjen

Flere norske forlag bekrefter at de har begynt å bruke kunstig intelligens (KI) i utgivelsen av bøker. Bokbransjen er bekymret for utviklingen.

– Hva er poenget hvis det er KI som skal skape kunst og litteratur fremover, og vi menneskene blir redusert til operatører? Da vil det føles meningsløst å skrive, sier forfatter Jan Grue til Sivilisasjonen.

– Hvis du forsøker å gjøre KI til forfatter, vil det være maskinens bøker og ikke dine. Du gir fra deg forfatterrollen, stemmen og erkjennelsesarbeidet, sier han.

Bruken av kunstig intelligens i næringslivet har økt kraftig de siste årene, viser tall fra SSB. Forlag internasjonalt har også begynt å eksperimentere med KI-skapte barnebøker, lydbokmanus og innhold til romanserier. Også i bokbransjen i Norge, tas KI i bruk.

KI brukes hovedsakelig for å styrke grammatikken i bøkene, og i oversettelsen fra andre språk til norsk, forteller forlagssjef Arno Vigmostad i Vigmostad & Bjørke. Det samme har forlaget Aschehoug begynt med, bekrefter markedssjef for skjønnlitteratur, Julie Kalager.

Begge understreker at all KI-bruk må kontrolleres av mennesker.

Vigmostad forteller at de får inn manus fra forfattere, hvor det er merkbart at deler av teksten er KI-generert, der det personlige er så godt som forsvunnet fra teksten.

– Derfor er jeg litt bekymret for denne utviklingen. Det går jo ikke an å være en skjønnlitterær forfatter uten en «stemme», sier han.

15:37 - NTB

86 millioner lydfiler fra Spotify kan ha havnet hos hackere – skjerper sikkerheten

Spotify har deaktivert flere kontoer som tilhører hackere som hevder å ha stjålet opptil 86 millioner lydfiler fra musikktjenesten.

Hackergruppen har til hensikt å gjøre opptil 86 millioner lydfiler tilgjengelige i et åpent arkiv med formål om å «bevare menneskehetens kunnskap og kultur», melder Billboard.

Hackergruppen opplyser at metadata er gjort tilgjengelig i en første utgivelse, og at lydfiler vil bli delt senere.

Spotify opplyser i en uttalelse at de har identifisert et innbrudd, at metadata er stjålet og at ulovlige metoder er brukt for å få tilgang til plattformens lydfiler.

Som følge av dette har de nå skjerpet sikkerheten.

– Vi har innført nye sikkerhetstiltak mot denne typen angrep på opphavsretten, og vi følger aktivt med på mistenkelig atferd, opplyser Spotify.

Hackergruppen står bak nettsiden Anna's Archive, hvor man kan få tilgang til store mengder digitale bøker og andre skriftlige kilder. Men framover skal det altså også ligge musikk på nettsiden, som gruppen omtaler som et åpent arkiv.

Gruppen har ikke skaffet seg tilgang til data om brukerne. Sikkerhetsbruddet får altså ikke konsekvenser for de mange millioner menneskene som bruker Spotify.

11:59 - NTB

Nytt datatrøbbel hos apotekene løst

Det var mandag nye problemer i datasystemet som brukes til å hente ut resepter hos apotekene. Også før helgen var det problemer med dette.

– Jeg har fått beskjed om at det er tregheter som gjør at det er krevende å få ekspedert, og i hvert fall i det tempoet man ønsker. Så det er noe som henger, sa pressekontakt Jostein Soldal i Apotekforeningen til VG klokken 11.47.

Like før klokken 14 sa han til NRK at problemene var løst.

Problemene rammet reseptsystemet Eik, som brukes av alle norske apoteker.

VG skriver at de fikk flere tips fra flere personer som ikke fikk hentet ut reseptbelagte legemidler mandag.

Fredag hadde apotekene lignende problemer. Også da var det feil i reseptsystemet Eik.

11:53 - NTB

Helseplattformen får dagsbot etter tilsyn

Helseplattformen har fått en dagsbot på 50.000 kroner av Tilsynet for universell utforming av IKT (UU-tilsynet) for feil på nettstedet Helsa Mi.

Tilsynet avdekket 119 enkeltfeil innenfor 12 av 14 enkeltkrav, skriver de i en pressemelding.

Det gjensto fremdeles 64 feil etter at fristen for å rette feilene utløp 8. desember. En oppfølgingstest 19. desember viste at seks feil fremdeles gjensto. Dermed får Helseplattformen dagbøter på 50.000 kroner fra 20. desember. Dette vil øke med ti prosent i måneden fra 1. februar dersom de fremdeles ikke er rettet, skriver tilsynet.

Feilene innebærer at løsningen ikke kan brukes på like vilkår av alle, og at Helseplattformen AS bryter med kravene i likestillings- og diskrimineringsloven, ifølge tilsynet.

– Digitale helsetjenester er viktige for alle innbyggere. For at alle skal kunne bruke dem, må løsningene være universelt utformet. Dette er særlig viktig for eldre og personer med nedsatt funksjonsevne, og for personer som er i en sårbar livssituasjon. Da er det avgjørende at en stor aktør med så mange brukere tar ansvar for å sikre tilgjengelige løsninger, sier tilsynsdirektør Malin Rygg.

Helseplattformen AS er ansvarlig for løsningen HelsaMi som blir brukt av 425.000 innbyggere i Midt-Norge.

07:57 - Redaksjonen

Telenor Sverige: 1500 av våre kunder kan ikke ringe nødnummer

Telenor Sverige opplyser at de har 1500 mobiltelefoner i sitt nett, som ikke kan ringe nødnummeret 112, og derfor kommer til å bli blokkert fra mobilnettene i Sverige.

Det skriver Telekomnyheterna.

Blokkeringen trer i kraft fra 2. februar neste år, etter at det svenske Post- og teletilsynet (PTS) har bestemt at de ikke vil tillate at disse telefonene skal kunne nødroames inn i Telias 2G-nett etter at de andre mobiloperatørene nå har stengt sine 2G-nett.

I Sverige ble det nylig klart at rundt 70.000 mobiltelefoner ikke har kunnet ringe 112 etter at 2G-nettene til Telenor, Tele2 og Tre ble lagt ned 1. desember, fordi de mangler Volte Emergency-teknologien som gjør det mulig å ringe nødnummer på 4G-nettet.

Rundt 7000 av disse telefonene ble blokkert allerede 1. desember fordi eierne måtte foreta fysiske endringer i telefoninnstillingene eller simkortet for at de skulle kunne rutes inn i Telias 2G-nett.

De siste rundt 60.000 telefonene blir blokkert 2. februar, fordi PTS mener det er for risikabelt å ha nødroaming til Telias 2G nett som eneste sikkerhet for at eierne klarer å ringe nødetatene ved en ulykke.


Nye språkmodeller trenes på norske aviser

Kopinor og Nasjonalbiblioteket har signert en avtale om bruk av innhold fra landets aviser i trening av norsk kunstig intelligens.

Tidlig neste år kommer de første språkmodellene som er trent på avisinnhold, opplyser biblioteket i en pressemelding.

De får nå bruke innhold som er eldre enn ett år, til å utvikle norsk og samisk kunstig intelligens. Staten skal betale 45 millioner kroner årlig, og språkmodellene skal være gratis for alle.

Kopinor inngikk avtalen på vegne av Mediebedriftenes Landsforening (MBL) og landets aviser.

Arbeidet er allerede i gang med å utvikle modeller basert på åpent tilgjengelig innhold. Men med denne avtalen kan man bruke langt mer oppdatert innhold av høy kvalitet, ifølge pressemeldingen.

– Norge blir først ut i verden med en slik vederlagsavtale. Det er gode nyheter både for opphavspersoner og for alle som bruker kunstig intelligens, sier kultur- og likestillingsminister Lubna Jaffery (Ap).

Administrerende direktør Randi S. Øgrey i MBL minner om de redaktørstyrte medienes avgjørende rolle for demokratiet i en uforutsigbar verden.

– Denne avtalen viser at det er mulig å bygge kunstig intelligens på en måte som både ivaretar avisenes interesser og sikrer at innhold med høy kvalitet og redaksjonell integritet ligger til grunn for utviklingen, sier hun.

Datatilsynet advarer: Tiktok fortsetter å sende personopplysninger til Kina

Tiktok fortsetter å sende informasjon til Kina. Det er i strid med avgjørelsene fra flere europeiske datatilsyn.

Tiktok sendte denne uken epost til norske brukere om at de kommer til å fortsette å sende informasjon til Kina. Der skriver de at de vil fortsette å gjøre opplysninger tilgjengelige for sine ansatte i Kina, skriver Datatilsynet i en pressemelding.

Det er til tross for at flere europeiske tilsynsmyndigheter har reagert på praksisen.

Datatilsynet i Irland påla tidligere i år Tiktok å stanse overføringen av europeiske brukeres opplysninger til Kina med umiddelbar virkning. Kinesisk lovgivning åpner for at myndighetene kan kreve å få utlevert opplysningene.

– Praksisen kan ha negative konsekvenser for personvernet siden kinesisk lovgivning potensielt kan kreve at dataene deles med kinesiske myndigheter. Samtidig er det vanskelig å forutse om disse dataene faktisk vil utleveres til kinesiske myndigheter i fremtiden, sier seksjonssjef Tobias Judin i Datatilsynet.

Datatilsynet ber norske tiktokbrukere om å tenke gjennom om de vil fortsette å bruke Tiktok og andre tjenester som sender personopplysninger til land utenfor EU.

De oppfordrer også folk til å sjekke om appen har tilgang til kamera, mikrofon, kontakter og lokasjon, og om man mener at alle tilganger er nødvendig.

19. des. 2025, 16:00 - Redaksjonen

Arbeidstilsynet lanserer flerspråklig chatbot mot sosial dumping

Den nye løsningen kan svare på 12 språk og gjøre det enklere for utenlandske arbeidstakere å få korrekt og tilgjengelig informasjon på eget språk, ifølge en pressemelding. Tiltaket skal forebygge sosial dumping og arbeidslivskriminalitet. 

– Utenlandske arbeidstakere er blant de mest sårbare i arbeidslivet. Når man verken kjenner regelverket eller språket, er risikoen for å bli utnyttet større. Veiledning på eget språk er en nøkkel til å nå denne gruppen, uttaler direktør Ingvill Kvernmo i Arbeidstilsynet.

Chatboten er tilgjengelig på norsk og elleve andre språk som er vanlig blant utenlandske arbeidstakere i Norge: engelsk, bulgarsk, estisk, fransk, latvisk, litauisk, polsk, portugisisk, rumensk, russisk, spansk og ukrainsk.