18:38 - NTB

Internettproblemer verden over varte i flere timer

Flere internettjenester både i Norge og internasjonalt hadde store problemer onsdag. I Norge er alt nå stort sett tilbake til normalen sent onsdag kveld.

Problemene skyldes hovedsakelig en utilsiktet endring av Microsofts skytjeneste Azure, som fortsatt er noe ustabil.

I Norge startet det med at brukere av BankID ikke fikk logget inn på tjenesten, og de som bruker Vipps til å logge inn på andre tjenester fikk heller ikke logget seg inn. Problemene oppsto litt før klokken 17 onsdag.

Kun BankID-brukere med kodebrikke hadde mulighet for å logge seg inn.

Pressekontakt Hege Steinsland i BankID opplyste til NTB rett før klokka 18 at BankID fungerte igjen for de fleste av brukerne.

– Vi begynner å se effekten av tiltakene vi har satt i gang, sa Steinsland da.

Ved 22-tiden onsdag kveld opplyser BankID at alle problemer er løst. Også hos Vipps er alt tilbake til normalen, mens Helsedirektoratets kommunikasjonsrådgiver Thomas Berg opplyser til NTB at også Helse-Norge er i normal drift.

NSM følger med

Pressevakt Marit Hverven i Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) opplyser til NTB at de følger med på situasjonen.

– Generelt, uavhengig av akkurat kveldens situasjon, så er store mengder digitale verdier konsentrert hos noen få store leverandører. Hvis disse leverandørene får problemer, rammer det ofte svært mange virksomheter og tjenester samtidig i mange land. Et generelt råd til de som er berørt, er å lytte til leverandørene sine og iverksette eventuelle anbefalte tiltak de kommer med, sier Hverven.

Microsoft har bekreftet at det er problemer med Azure og at det jobbes med å løse disse. Ifølge selskapet skyldes problemene «en utilsiktet konfigurasjonsendring».

Ved 22-tiden opplyser selskapet at de fremdeles driver med feilretting og tilbakestilling og forventer at alt skal fungere igjen rundt klokken 01.20 natt til torsdag norsk tid.

Vipps-problemer

Også Vipps hadde problemer, men de ble løst i 20-tiden. Kunder som brukte innloggingstjenesten «Logg inn med Vipps/MobilPay» kom seg ikke inn. Å vipse penger gikk greit, men man kunne ikke bruke Vipps til å logge seg inn på andre nettsteder. Nettsidene til Vipps var også utilgjengelige en god stund.

I Norge gjaldt innloggingsproblemene også blant annet SAS, Helsenorge, Nav, Telenor, og Telia. Alle problemene gjaldt spesielt de som bruker Microsoft skytjeneste Azure til å logge inn, ifølge Downdetectors norske oversikt.

Pressesjef Øystein Schmidt i SAS Norge bekrefter overfor Nettavisen at verken deres hjemmesider eller app fungerer, men understreker at reisende ikke behøver å være bekymret.

– SAS-flyginger er ikke berørt, sier han.

Ved 22-tiden var også SAS sine nettsider i normal drift.

Innloggingsproblemer i stor skala

Nyhetsbyrået AP meldte onsdag om store problemer hos Microsoft-brukere over hele verden. Ifølge nettjenesten Downdetector er det store problemer med tjenester som blant annet Office 365, Minecraft, X-Box Live, Google og Amazon.

Også våre naboland Sverige og Danmark hadde store problemer med innlogging på grunn av Microsoft-feilen. Både togselskapet DSB, samt SAS og DMI (det danske meteorologiske instituttet) hadde problemer i Danmark, mens SAS og Systembolaget var blant de som slet i Sverige.

Også Heathrow-flyplassen utenfor London ble rammet av samme feil, melder nyhetsbyrået Reuters.

– Rammer oss alle

Digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne Tung (Ap) sier dagens problemer viser hvor avhengige vi er av internett i hverdagen og hvor viktig arbeidet med digital sikkerhet og beredskap er.

– Problemene med innlogging via blant annet ID-porten med BankID skyldes globale problemer med Microsoft Azure, men det rammer oss alle, sier Tung.