Annonsørinnhold fra  
Advertiser company logo

Banksektoren er i omveltning. Dette gjør de for å være i forkant

Wenche Karlstad (T.V.) og Lars Ola Skarnes i Tietoevry Tech Services.
Wenche Karlstad (T.V.) og Lars Ola Skarnes i Tietoevry Tech Services. Foto: TUM Studio
Del
Produsert av TUM Studio

I en verden der digitaliseringen tar stadig nye kvantesprang, står bank- og finanssektoren overfor en rekke utfordringer og muligheter. 

– Hovedfokuset vårt er å utvikle en ledende teknologiplattform for bankrådgiverne, samtidig som man tilbyr attraktive og ledende kundeopplevelser for alle som ønsker en smart digital hverdagsbank.

Det sier Bent Hansen, Head of Infrastructure & Operations i Eika. Eika er en allianse av selvstendige banker, Eika Gruppen og Eika Boligkreditt. 

Som andre banker og finansinstitusjoner må de ikke bare levere finansielle tjenester til sine kunder, men også utnytte ny teknologi for å møte de stadig økende forventningene fra forbrukere og bedrifter. Samtidig må de balansere dette med sitt samfunnsansvar og behovet for å sikre lønnsomhet og profitt.

Kontroll på egne data 

Lars Ola Skarnes, Head of Finance & Insurance i Tietoevry Tech Services. <i>Foto:  TUM Studio</i>
Lars Ola Skarnes, Head of Finance & Insurance i Tietoevry Tech Services. Foto:  TUM Studio

– For oss er det viktig å tilpasse hver transformasjonsreise til kundens unike behov, for å sikre at kundene beholder kontrollen over sin egen teknologi og data.

Det sier Lars Ola Skarnes, som jobber som Head of Finance & Insurance i Tietoevry Tech Services. 

Tietoevry Tech Services er et ledende nordisk selskap som tilbyr et bredt spekter av tjenester, fra digital transformasjon av virksomhetsprosesser og applikasjoner til utvikling av infrastruktur. Dette inkluderer automatisering av forretnings- og IT-prosesser ved hjelp av avanserte verktøy som AI, maskinlæring og ERP-løsninger.

Skarnes forteller at de samarbeider tett med andre leverandører og partnere som fokuserer på kjernebankløsninger og -applikasjoner, mens Tech Services jobber med bredere IT-tjenester og infrastrukturbehov som strekker seg utover den tradisjonelle bankvirksomheten.

Tietoevrys lokaler på Fornebu. <i>Foto:  TUM Studio</i>
Tietoevrys lokaler på Fornebu. Foto:  TUM Studio

– Tech Services er den sentrale rådgiveren. Vi skal både rådgi og bistå kunden med å transformere plattformen og løsningen som de måtte ha i dag, samtidig som vi bistår med å modernisere applikasjonene deres.

Tietoevry Tech Services »

En bransje i omveltning

Bank- og finanssektoren gjennomgår en kontinuerlig transformasjon, drevet av behovet for automatiserte tjenester og smartere kundetilpasninger.

– Modernisering er særlig nødvendig på grunn av mye gammel «legacy» som preger bransjen. Dette skaper en rekke utfordringer, ikke minst når det gjelder å integrere gamle og moderne systemer, håndtere økende mengder sensitiv data, og beskytte mot eksterne trusler og svindel. I tillegg treffes bransjen av en rekke regulativer som DORA, NIS2, CER og AI Act, forteller Skarnes.

Lars Ola Skarnes, Head of Finance & Insurance i Tietoevry Tech Services. <i>Foto:  TUM Studio</i>
Lars Ola Skarnes, Head of Finance & Insurance i Tietoevry Tech Services. Foto:  TUM Studio

Han forteller at de også ser mye bevegelse i denne bransjen i form av banker som slår seg sammen eller som bryter seg ut av samarbeidsorganisasjoner. 

– I denne omveltningen vil det bli behov for flere transformasjonsprosjekter for å ivareta det teknologiske, etiske og regulatoriske skiftet. Det å ivareta datasikkerheten, regulatoriske krav og samtidig modernisere, er helt kritisk i den prosessen. Dette går veldig fort, og det kommer nyheter hver uke rundt denne tematikken, poengterer han. 

Hansen forteller at Eika jobber aktivt med at data, analyse og innsikt skal utnyttes for å drive vekst og utvikling av bank- og kundeflater.

– Dataintegritet og datakvalitet er sentralt i dette arbeidet for å sikre nøyaktige data og gyldighet i en innsiktsdrevet organisasjon, sier Hansen. 

Han innrømmer at det å balansere innovative løsninger opp mot datasikkerhet og compliance alltid er krevende.

– Det forutsetter riktig intern kompetanse og nødvendige kapabiliteter, et tett internt samarbeid mellom Forretning, IT, Sikkerhet, Compliance og Juridisk, i tillegg til et godt regulert partnerskap med strategiske tredjepartsleverandører. 

Ansvarlig banking og AI

Bruken av AI innen banksektoren byr på betydelige muligheter for både effektivisering og innovasjon, men kan også medføre risiko, for eksempel knyttet til databrudd og personvern.

For å lykkes, er det avgjørende at bankene ikke bare adopterer denne teknologien, men også integrerer etisk og ansvarlig bruk av AI systemer i kjernen av sin virksomhet.

Wenche Karlstad, Lead Digital Sovereignty Initiatives i Tietoevry. <i>Foto:  TUM Studio</i>
Wenche Karlstad, Lead Digital Sovereignty Initiatives i Tietoevry. Foto:  TUM Studio

– AI er ikke noe nytt for bank- og finansbransjen, som har en ganske stor modenhet rundt bruk av AI-teknologi i lånetilbud og prediktive analysemetoder. Samtidig ser vi at det er mange endringer som treffer bransjen samtidig, som gjør at det dukker opp mange kritiske dilemmaer og samtidig mange muligheter.

Det sier Wenche Karlstad, Lead Digital Sovereignty Initiatives i Tietoevry.

– Vi snakker mye om «Responsible Banking» og «Responsible AI», som innebærer å følge prinsipper og praksis som sikrer etisk, transparent og rettferdig bruk av AI, både i utvikling og bruk av AI-systemer. Samtidig må bankene være compliant til gjeldende lover og regler, som den kommende AI-lovgivningen fra EU.

Det inkluderer også bærekraftige investeringer, og sikker og etisk bruk av data og AI.

– Banker forventes å være transparente og ansvarlige, for å beskytte kundenes personvern og opprettholde tilliten som en kritisk samfunnsaktør, sier hun.

Feilaktig bruk av AI kan utilsiktet eksponere sensitiv informasjon, noe som krever en ansvarlig tilnærming til utvikling og implementering.

– Da er det viktig å ha tilgang på den nødvendige støtten og ekspertisen som trengs for å realisere potensialet i den digitale transformasjonen, samtidig som man sikrer kundenes informasjon og opprettholder høye standarder for personvern og datasikkerhet.

Like viktig er det å etablere en kultur for kontinuerlig læring og forbedring, slik at man er robuste nok for å tørre å ta i bruk ny teknologi, ifølge Karlstad.

– Mulighetene er mange, og vi trenger å utnytte teknologien for å kunne levere de tjenestene som kunder og ansatte forventer. Da er kompetanse og modenhet avgjørende for å oppnå ansvarlig bruk av både AI og annen moderne teknologi, avslutter hun.

Les flere artikler fra Tietoevry