(Foto: Zedge)

Zedge

Appen til Tom har 30 millioner brukere. Nå ansetter han i stor skala i Norge

 

  • IT-Norge

Torsdag ettermiddag klokken 15.30 noteres det norske appselskapet Zedge på børs i hos New York Stock Exchange Markets.

Det lille appselskapet med rundt 50 ansatte plassert i trønderhovedstaden har rundt 200 millioner nedlastninger og 30 millioner faste brukere.

Selskapet livnærer seg på salg av en innholdsplattform med blant annet ringetoner, bakgrunnsbilder og ikoner for mobil og nettbrett. I 2015 fikk de utmerkelsen «beste app» av Google.

Driftsinntektene i det norske selskapet i 2015 var på rundt 39 millioner kroner - resultatet før skatt endte på rundt 4 millioner, ifølge Proff.

Ifølge Arnøy er inntektene i det amerikanske selskapet i 2015 på 9,1 millioner dollar - rundt 76 millioner norske kroner.

- At vi går på børs er en konsekvens av at vi ønsker å aktivere veksten og være i posisjon til å reinvestere i selskapet. Majoritetseierne har hatt fokus på kontantstrøm og aksjeutbytte, og det er ikke forenlig med hva vi ønsker å gjøre. Dette blir en spinoff som gjør at vi kommer i den posisjonen vi ønsker å være i, sier administrerende direktør, Tom Arnøy, i trondheimsfirmaet til digi.no.

New York og Helsinki

Zedge har også to små kontorer med under ti ansatte både i Helsinki og New York. Kontoret i storbymetropolen åpner for flere muligheter til å nå ut til det krevende amerikanske markedet.

Det er viktig når de nå satser på å ekspandere.

- Alt som skjer på reklamefronten skjer i USA. Det er derfor en veldig naturlig sted for oss å være, konstaterer Arnøy.

Fordelene med å gå på børs i USA kan være mange. Ifølge IT-analytiker Håvard Nilsson i analysefirmaet Carnegie er det ikke mange norske techselskaper igjen på Oslo børs.

Vanskeligere på børs i USA

- I USA har man gjerne tilgang på flere investorer. Det kan handle om at man får mer tilgang til kapital. Det er viktig for selskaper som skal vokse. Det er også lettere å få tak i kapital til teknologibedrifter i USA.

IT-analytiker, Håvard Nilsson, i Carnegie tror markedet i USA er tøffere enn i Norge. Foto: Carnegie

Han tror det er vanlig for selskaper som Zedge å se til andre siden av dammen i denne fasen.

- Problemet med å børsnoteres i USA er at det er et større publikum, og dermed blir man kanskje borte i mengden. Ellers så fungerer det på akkurat samme måte som å være børsnotert i Norge, sammenfatter han.

Med aksjenoteringen ønsker Zedge også å ansette nye talenter.

Skal ansette mange nye hoder

I førsteomgang ser de etter forskjellige former for ingeniører. I hovedsak er de ute iOS- og Android-utviklere og backendfolk.

- Vi kommer til å ansette en betydelig andel. Vi ansetter over hele fjøla. Vi er veldig avhengige av å rekruttere de flinkeste folkene. Selv om vi er veldig fornøyd med kvaltiten på utviklerne i Norge, er det ikke veldig lett å finne de rette menneskene. Volumet her er rett og slett for lite. Det er den største utfordringen. Med konkurranse fra blant annet Silicon Valley, New York og Beijing må vi ha de beste for å holde oss i front.

- Ser dere da mot utenlandskarbeidskraft?

- Nei. Vi har allerede gode utviklere i Finland, og ansetter mer hjemme i Norge enn i Helsinki. Vi ansetter selvfølgelig folk fra utlandet, men vi har ingen planer om å flagge ut eller ansette i andre land.

Ifølge IT-analytiker Nilsson har folkene bak selskapet alt å si.

- Har man god teknologi i bunnlinjen kan man komme langt med gode folk. Har man dårlig eller svak teknologi i bunn er man avhengige av å finne eksepsjonelt flinke mennesker, bekrefter han.

Utvider programporteføljen

Fremover har Zedge planer om å utvide programporteføljen.

- Vi lanserer produkter som retter seg mot sosialt- og visueltinnhold. Det handler om ting som folk bruker i daglig kommunikasjon i form av Facebook messenger og lignende. Vi ønsker å bevege oss mer mot den sosiale sfæren fremover, sier den administrerende direktøren i appselskapet.

Trondheimsfirmaet har også skumle planer om å gjøre noe med hjemskjermen på smarttelefonen din.

- Vi anser hjemskjermen på mobiltelefonen for å være en av de viktigste eksponseringsflatene mot forbrukeren. Den store mengden brukere og datamengden vi sitter på, gir oss mulighet til å tilby målrettet innhold fra merkevarer som forbrukerne både etterspør og som de assosierer seg med, sier Arnøy.

Til toppen