Eksempler på forstyrrende webside-teknikker som snart kan føre til dårligere rangering i Googles mobilsøk. (Foto: Google)

Mobilsøk

Google skal straffe mobilsider som er unødvendig vanskelige å få lest

Belønner raskt tilgang til selve innholdet.

Den mobile weben har kommet langt de siste årene. 85 prosent av alle sidene som vises i mobilsøket til Google, tilfredsstiller Googles krav betingelser for å bli behandlet som mobilvennlige i søket. Siden andelen nå er så høy, vil Google fjerne selve merkingen av slike sider i søket.

Men selv om de fleste nettsteder nå tilbyr websider som kan leses på smartmobiler uten behov for zooming, kan leseopplevelsen ofte bli forstyrret av andre elementer.

Google har tidligere varslet tiltak mot mobilnettsteder som tvinger brukerne gjennom en påtrengende dialog med tilbud om installasjon av mobilapper.

Belønner rask tilgang til innholdet, straffer uønskede hindringer

Nå varsler selskapet ytterligere tiltak, ved å rangere websider som lavere i mobilsøker dersom de tar i bruk også andre teknikker som hindrer umiddelbar tilgang til innholdet brukeren er ute etter. De aktuelle teknikkene brukes ofte til å vise annonser.

Google nevner tre eksempler på dette. Det ene er popup-vinduer som dekker hovedinnholdet på siden, enten umiddelbart etter at siden er lastet, eller etter en stund når brukeren har scrollet nedover. Som oftest må brukeren aktivt lukke dette vinduet for å kunne se selve innholdet på siden.

En annen teknikk er separate innstikksider («interstitials»), egne websider som typisk vises før den siden som brukeren ønsker å besøke. Også her må brukeren enten klikke seg videre eller vente en stund før nettleseren videresendes til selve innholdet.

Google vil også rangere lavere websider hvor ingenting av det egentlige innholdet er synlig «over bretten», altså uten scrolling, fordi den øverste delen av siden er dekket av noe helt annet, for eksempel en annonse.

Unntak

Det er likevel ikke all bruk av slike teknikker som vil bli straffet med potensielt dårligere plassering i søkeresultatene. Blant unntakene er innstikksider som ber brukeren godkjenne bruk av cookies, bekrefte alder eller logge seg på, skal bli berørt. 

Overdekkende bannerannonser skal heller ikke bidra til dårligere rangering, så lenge de bare dekker en begrenset del av skjermplassen og enkelt kan lukkes. 

De nye signalene, eller reglene, skal tas i bruk etter den 10. januar 2017. Hvor stor betydning de får i praksis, er uklart. 

– Husk at dette nye signalet er bare ett av hundrevis av signaler som brukes i rangeringen. Hensikten med søkespørringen er fortsatt et veldig sterkt signal, slik at en side fortsatt kan bli rangert høyt dersom den har glimrende, relevant innhold, skriver Doantam Phan, en produktsjef i Google, i dette blogginnlegget, hvor det også er illustrasjoner som viser eksempler på hva som vil bli godtatt og ikke.

Kommentarer (24)

Kommentarer (24)
Til toppen