IE6-bruken er lavest i Norge og Finland. I Kina brukes den gamle nettleseren fremdeles av 34,5 prosent.

Håper endelig å ta livet av IE6

Microsoft har startet nedtellingen.

Ti år gamle Internet Explorer 6 har i sin levetid rukket å skape mange grå hår blant utviklere, som har måttet bruke mye tid på å ta spesialhensyn til dens antikvariske egenskaper.

Nettleseren som ble levert sammen med Windows XP tok tidlig knekken på all konkurranse, og forble verdens mest brukte i årevis. Dermed måtte utviklere ta hensyn til foreldet programvare med relativt dårlig støtte for webstandarder og nyere teknologier.

Bruken av IE6 har falt markant de siste årene. Trass omfattende kampanjer og stempelet som sur, gammel melk har den foreldede nettleseren likevel en urovekkende høy markedsandel på verdensbasis.

Microsoft har nå lansert nettstedet The Internet Explorer 6 Countdown, med mål om endelig å ta knekken på nettleseren.

Per februar 2011 bruker 12 prosent av verdens nettbrukere IE6. Verst er situasjonen i Kina, der over en tredjedel av befolkningen fremdeles bruker den. Sør-Korea følger hakk i hel med 24,8 prosent, mens IE6-andelen i befolkningsrike land som India, Japan, Taiwan og Vietnam alle ligger over ti prosent.

Det går frem av Microsofts egen oversikt, der tallene stammer fra Net Applications. På verdensbasis har IE6-bruken falt ni prosentpoeng på et år. I 2009 var den på drøyt 22 prosent.

- Det er på tide å si farvel til IE6. Vi lever i 2011, en tid med moderne nettlesere. Målet er å følge bruken av Internet Explorer 6 falle til under én prosent på verdensbasis, slik at flere nettsteder kan fase ut støtten. Det vil spare mye tid for utviklere, oppgir Microsoft på kampanjesiden.

Norge og Finland er foreløpig de eneste landene oppfyller målsetningen.

I begge landene brukes IE6 nå av 0,7 prosent, ifølge Net Applications. Andelen er noe høyere hvis vi kikker på digi.no sin egen besøksstatistikk. I februar ble nettleseren benyttet av 0,99 av våre norske lesere, ifølge tall fra Google Analytics.

Det skyldes trolig at flere besøkende fra bedrifter, som ennå ikke tillater brukerne å oppdatere. For et par år siden beskrev digi.no denne problemstillingen som at IE6 har forskanset seg i bedriftene. Kina og Sør-Korea har sine helt spesielle forhold som gjør det langt verre å bli kvitt nettleseren, og der er også utstrakt brukt av piratkopiert Windows XP en medvirkende årsak.

Microsoft satser på brukerengasjement og opplæring i kampen mot IE6. Det oppfordres blant annet til å vise frem bannere med informasjon om nedtellingen til de som benytter den gamle nettleseren.

    Les også:

Til toppen