DNBs betalingstjeneste Vipps sluttet å fungere da Telenors bredbåndsruter tok kvelden. Illustrasjonsfoto. (Bilde: Fredrik Varfjell, NTB scanpix)

Her er årsaken til at Vipps ble slått ut i helgen

Feil avdekket i utstyr, men Telenor vet fortsatt ikke hvorfor redundansen sviktet.

Telenor og Evry har, som digi.no skrev tidligere i dag, mandag avholdt et møte med DNB for å finne årsaken til helgens Vipps-havari.

DNB pekte tidlig på trøbbel med en telekommunikasjonslinje, men først nå etter møtet kan de fortelle mer om hendelsen.

Feil på utstyr

At betalingstjenesten sluttet å virke i nærmere åtte timer på lørdag skyldtes en feil i fibernettet til Telenor. Nærmere bestemt i en ruter.

– Rotårsaken er funnet. Det var en ruter hos Telenor som hadde en minnefeil. Rett og slett en minnelekkasje, som gjorde at systemet ikke fungerte. Normalt har man et backupsystem hvis en ruter bryter sammen, men fordi noen transaksjoner kom gjennom i løpet av kvelden, så gikk ikke denne over på reserveløsningen, sier DNBs kommunikasjonsrådgiver Vidar Dalsbø til digi.no.

Redundanse-svikt

Telenor har et litt annerledes svar. De bekrefter at feilen oppsto i en av deres rutere, men understreker samtidig at de ennå ikke har greid å finne ut hva som faktisk skjedde.

– Det er ikke bekreftet 100 prosent at det var en minnelekkasje. Vi har ennå ikke helt greid å finne ut hvorfor ruteren stoppet opp. Eller hvorfor den ikke gikk over på sekundærsamband - det er vel så viktig å finne ut, sier Telenors informasjonssjef Per A. Meling.

Han vil ikke fortelle hvem som er produsent av utstyret som sviktet.

– Leverandør av utstyr kommenterer vi ikke. Det blir et forhold mellom Telenor, Evry og DNB, sier Meling.

digi.no ber han nærmere beskrive hva slags type ruter dette var. Det eneste informasjonssjefen vil si er dette: – Det var en vanlig VPN-bredbåndsruter.

Kommentarer (7)

Kommentarer (7)
Til toppen