Telenor eier fiberlinjen som skal ha skapt trøbbel for Vipps i helgen. Illustrasjonsfoto. (Bilde: Gorm Kallestad, NTB scanpix)

Telenor og Evry i møter om hvorfor Vipps tok kvelden

– Jobber febrilsk.

(OPPDATERT: Årsaken til feilen er funnet - derfor ble Vipps slått ut)

Det er fortsatt uklart hvorfor Vipps sluttet å fungere i helgen, midt under en av årets travleste handledager.

«Trøbbel med en telekommunikasjonslinje» er eneste kommentar DNB så langt har gitt om årsaken til nærmere åtte timers nedetid på lørdag.

Evry og Telenor i møter med DNB

digi.no vet at underleverandørene Evry og Telenor har et teknisk møte med storbanken mandag klokken 12.

Telenor er leverandør av fiberkablene som skal ha skapt trøbbel for den populære betalingsappen, som er lastet ned av minst to millioner nordmenn.

– Vi er litt usikre hva som feiler linjen. Den tekniske rotårsaken til problemene er foreløpig ikke funnet, sier informasjonssjef Per A. Meling i Telenor til digi.no i forkant av møtet.

Ifølge ham var det en feil på hovedprimærsambandet Telenor leverer til Evry spesifikt for Vipps-tjenesten til DNB.

Normalt er det redundante linjer som kan overta ved driftsavbrudd. Siden Vipps ble friskmeldt lørdag ved 22-tiden har betalingstjenesten kjørt på hovedsambandet.

– Feilen er nå rettet opp. Den skyldtes trøbbel med en telekommunikasjonslinje. Vi vil bruke de neste timene og natten på å sikre oss at det fungerer stabilt, fortalte DNBs kommunikasjonsrådgiver Vidar Dalsbø til E24 lørdag kveld.

– Leter febrilsk

Slik Per A. Meling i Telenor forklarer det kom tjenesten opp igjen på akkurat den samme linjen hvor det hadde oppstått trøbbel tidligere. De har ikke vært nødt til å bytte samband, bekrefter han.

– Det jobbes febrilsk med å finne årsaken til feilen, sier Telenors informasjonssjef til digi.no nesten to døgn etter at problemene oppsto.

Forrige gang fikk Nets skylden

Det er ikke første gang Vipps blir satt ut av spill.

Senest i juni ble betalingsappen slått ut i flere dager. Den gangen ble det identifisert en programmeringsfeil hos Nets som årsak.

Her er den historien: Brukte 1000 timer og måtte skru fra hverandre hele Vipps før de fant feilen

Vipps opplevde også et kortere driftsavbrudd i mai.

Kommentarer (13)

Kommentarer (13)
Til toppen