Here vil samle inn sensordata fra biler for å bruke i sanntidsoppdaterte kart. (Bilde: Here)

Bilteknologi

Here vil lage sanntidskart med sensordata fra vanlige biler

Store planer med nye eiere.

Here, den tidligere kartavdelingen til Nokia, ble denne uken offisielt et selvstendig selskap med de tyske bilprodusentene Audi, BMW og Daimler som eiere. I den forbindelse presenterte Here noen planer for hvordan det skal kunne tilby enda bedre kart i framtiden.

Allerede baserer Here kartene på data fra mer enn 80 000 ulike kilder, inkludert egne biler for 3D-kartlegging. Men med de nye eierne på laget, ønsker selskapet å utvide kartdatainnsamlingen som gjøre med kjøretøyer.

Kjøretøydata

Here skal vurdere muligheten for å kunne samle inn anonymiserte sanntidsdata fra blant annet kjøretøyer som er produsert av eierselskapene, men planlegger også diskutere dette med andre bransjedeltakere i månedene som kommer.

– Ved å forbedre plattformen vår ytterligere med data fra flere kilder, vil Here kunne akselerere utviklingen av det neste generasjons kartet som er nødvendig for automatisk kjøring, til nytte for alle kjøretøykunder, i tillegg til å forbedre kvaliteten på selskapets karter, produkter og tjenester til kunder i andre bransjer, skriver Here.

Glatt eksempel

Blant de mulighetene sanntidsoppdateringer av kartene vil kunne gi, er å fortelle bilistene om problemområder på veiene som bilen til andre bilister har registrert – for eksempel at biler har kjørt av veien i en gitt sving fordi det er veldig glatt der. Sensorer i bilene vil kunne registrere slike hendelser, sende informasjonen til for eksempel Heres nettsky, som vil kunne behandle informasjonen og kombinere den med for eksempel værdata, før den videreformidles til kjøretøyer som nærmer seg det problematiske området.

Kartleggingsbil fra Here
Slike biler brukes til å kartlegge omgivelsene som 3D-data, noe Here kan brukes til å lage mer detaljerne kart. Men for å sikre kontinuerlig oppdatering av kartdataene, må det også benyttes sensordata fra mer vanlige kjøretøyer. Bilde: Here
 

Here understreker dog at det ikke alltid er nok med data fra bare ett kjøretøy for å fastslå at det er is på veien. Det kan være flere årsaker til at hjul på bilen mister veigrepet. Men dersom dette skjer med flere kjøretøyer på det samme stedet i løpet av en kort periode, så kan man med relativt høy sikkerhet gå ut fra at det dreier seg om is på veien, i alle fall dersom værdataene for området forteller om lave temperaturer.

Alt tyder på at biler kontinuerlig vil samle inn og kommunisere langt mer med omverdenen enn det som er vanlig i dag. Sannstidsdataene som Here ønsker å bruke, skal være anonymiserte. Det betyr at Here ikke kan vite hvilket kjøretøy de kommer fra. Men en del systemer som allerede er tatt i bruk, er ikke slik anonymisering aktuelt.

«Hit-and-run»

Dette fikk en kvinne i Florida nylig merke, da hun kjørte på en annen bil, for deretter å stikke av. Kvinnens egen bil var utstyrt med et system som automatisk gjør en nødoppringning dersom bilen er involvert i en krasj. Kvinnen nektet for å ha vært i noen ulykke, men på grunn av oppringningen kunne politiet oppsøke henne og fant ut at bilen hadde store skader i fronten og lakkrester fra kjøretøyet som hadde blitt truffet.

Alle nye biler som selges i EU/EØS fra april 2018, må være utstyrt med et lignende system, eCall. Dette ble vedtatt i april i år.

Til Norge

Mye slik funksjonalitet kommer i utgangspunktet bare i nye biler, men det er også mulig å koble eksisterende biler til nettet. Det finnes flere slike løsninger. En relativt lokal variant er Telia Sense, som i første omgang skal lanseres i Sverige i 2016 og deretter i resten av Norden og Baltikum. Den kan brukes i alle biler med OBD2-port, altså de fleste som er produsert fra 2001 og utover.

Enheten vil være knyttet til et abonnement, kommunisere via mobilnettet og kunne både lese av data fra bilen og ta imot kommandoer fra en mobilapp.

I alle fall forsikringsselskaper er interessert i at slike løsninger blir utbredt. Svenske Folksam er blant forsikringsselskapene som allerede samarbeider med TeliaSonera om Sense-løsningen.

Til toppen