Vegdirektoratet skal ha firet noe på sine økonomiske krav etter måneder i konflikt med IBM om Autopass-kontrakten. (Foto: Colourbox)

AUTOPASS GRINDGUT

– Hvordan skulle vi kunne fikse Autopass når Vegvesenet hadde tatt ferie?

IBM med tøffere tone mot Staten.

Statens vegvesen/Vegdirektoratet og IBM har ikke klart å bli enige om hvordan de skal avslutte konflikten om Autopass Grindgut.

Tonen ser tvert imot ut til å bli skarpere.

IT-prosjektet om nytt bompengesystem havarerte på forsommeren.

I etterkant har det haglet med beskyldninger og erstatningskrav i en hissig ordkrig.

Les mer: IBM og Statens vegvesen krever erstatning av hverandre

Resultatløst

Et av høstens forsøk på nye grep var å komme sammen og snakke om problemene.

De hadde et møte 17. september, men det førte ikke frem til noe konkret.

Ifølge et brev fra IBM til Vegdirektoratet skyldes det at den statlige parten satte betingelser for forhandlinger som IBM ikke kan akseptere.

– IBM er skuffet over at SVV i møtet den 17. september igjen stilte forhåndsbetingelser for at samtaler mellom partene skulle finne sted. IBM

kan ikke akseptere slike forhåndsbetingelser for en forhandling, skriver Kjetil Westgaard for IBM.

Les også: Staten skal lære av IT-fiaskoen

Lang liste

Kortversjonen av uenigheten er denne:

Vegdirektoratet opptrer på vegne av bompengeselskapene. Etter at kontrakten var signert og IBM skulle i gang med jobben, kom disse selskapene med en lang liste med funksjoner som måtte inn i pakken.

IBM oppfattet dette som ekstra bestillinger, mens Vegdirektoratet mente det var en del av bestillingen.

Det er snakk om 95 nye oppgaver man ikke er enige om skulle faktureres ekstra eller ikke.

Les også: Ingen vil ta jobben med felles bompengesystem i Europa

Vanskelig ferie

Underveis fortsetter uenigheten.

Med støtte i en ekstern rapport mener Staten at IBM ikke har gjort en døyt - mens tiden er i ferd med å renne ut.

I juni varsler oppdragsgiver heving av kontrakten. Kort tid etter begynner ferieavviklingen.

IBM får løfter om tett oppfølging for å kunne jobbe grundig med grunnlaget for at avtalen skal skrotes. I stedet opplever leverandøren at Vegdirektoratets folk tar ferie uten å gi beskjed om hvem som er igjen for å håndtere Autopass-saken.

Les denne: Kan bevise at programvare er feilfri

Grovt

Partene får en stadig mer ulik oppfatning av virkeligheten, og ordbruken i korrespondansen blir stadig hardere.

I korte trekk handler det om at staten anklager IBM for grov uaktsomhet på grunn av manglende fremdrift og ufullstendige

leveranser - hever avtalen og vil ha erstatning for at de har brukt penger på noe som ikke fungerer.

IBM mener hevingen er ugyldig fordi påstanden om grov uaktsomhet er feil - og bruker det som en mulighet til selv å heve avtalen - og kreve erstatning.

Begge mener at hverandres økonomiske krav ikke holder vann.

Les: Evry og IBM inngår kontrakt til 8,5 milliarder kroner

Senker listen

I begynnelsen av konflikten kunne det virke som om Vegdirektoratet var mest på den skriftlige offensiven.

Nå i høst holder ikke IBM mye tilbake og har blant annet gått til inkassokrav mot Staten. Kravet er blankt avvist.

IBM fastholder kravet og viser til at det dreier seg om en finansieringsordning som løper uavhengig av selve kontrakten.

– At Vegdirektoratet unnlater å kommentere disse kontraktsbestemmelsene, som ble presentert i klartekst i vårt forrige brev, kan vanskelig tolkes på annen måte enn at Vegdirektoratet ikke har noe godt svar å komme med, er den tydelige beskjeden fra Westgaard hos IBM i sitt brev til Vegdirektoratet.

Her kommer det også frem at sistnevnte skal ha firet noe på sine økonomiske krav, men noen enighet er ikke i sikte.

Så du denne? Slik vil hotellbransjen modernisere seg selv

Til toppen