BEDRIFTSTEKNOLOGI

Mozilla foreslår prinsipper for annonseblokkering

Må sette brukernes behov i sentrum, i stedet for å blokkere alt av visse typer innhold.

Det er ikke vanskelig å sperre for Adblock og lignende apper. Men det er ikke nødvendigvis en langsiktig løsning.
Det er ikke vanskelig å sperre for Adblock og lignende apper. Men det er ikke nødvendigvis en langsiktig løsning. Bilde: digi.no
Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
9. okt. 2015 - 13:39

Blokkering av nettannonser har de siste årene gått fra å være noe bare enkelte nettleserbrukere hadde tatt i bruk, til å bli temmelig utbredt, nå også på mobile enheter. For mange innholdsleverandører som har nettannonsesalg som den primære inntektskilden, har dette gått fra å være et irritasjonsmoment til et spørsmål om å overleve.

Nettannonsering har bidratt til at så mye av innholdet på nettet er fritt tilgjengelig. Mye innhold kan forsvinne dersom man ikke finner løsning på problemet.

Bakgrunn: Annonseblokkering allerede en «hit» i App Store

Kommet for å bli

Mozilla Corporation er ingen uavhengig aktør, men selskapet lytter utvilsomt til de fleste av de berørte gruppene. Selskapets juridiske sjef, Denelle Dixon-Thayer, kom i går med et blogginnlegg hvor hun får Mozilla til å innta en rolle som en slags fredsmekler.

Dixon-Thayer skriver at annonseblokkering ikke vil forsvinne, noe som er et tegn på at brukerne ønsker mer kontroll over opplevelsen på nettet. Dixon-Thayer mener dette i utgangspunktet er bra, men at noe av annonseblokkeringen kan føre til en type skade som ikke er innlysende for alle.

– For eksempel, dersom innholdsblokkering skaper nye portvakter som kan velge vinnere og tapere i forlagsbransjen, eller som favoriserer sitt eget innhold framfor andre, skader dette til syvende og sist konkurransen og innovasjonen, skriver Dixon-Thayer.

Les også: Slik vil Google redde den mobile weben

Til fordel for de store

Det kan være flere aktører hun har i tankene, men blant annet Adblock Plus skal angivelig tillate store og pengesterke selskaper som Microsoft, Google og Amazon å betale for at deres annonser ikke blir blokkert hos brukerne.

– På lang sikt vil brukerne miste like mye kontroll som de vinner. Det samme skjer dersom ikke den kommersielle modellen for weben ikke er en del av debatten om innholdsblokkering, skriver Dixon-Thayer.

Prinsipper

I blogginnlegget foreslår hun tre prinsipper som Mozilla mener at bør gjelde for innholdsblokkering, sett i lys av et ønske om en åpen web som brukerne kan ha tillit til og som ikke fratar brukerne kontrollen.

  • Innholdsnøytralitet: Programvare for innholdsblokkering bør fokusere på å adressere potensielle brukerbehov (som ytelse, sikkerhet og personvern) i stedet for å blokkere visse typer innhold (som annonsering).
  • Innsyn og kontroll: Programvaren for innholdsblokkering bør tilby brukerne innsyn og fornuftig kontroll over de behovene som programvaren prøver å adressere.
  • Åpenhet: Blokkering bør sørge for like spilleregler for alle og skje med de samme prinsippene, uavhengig av hva som er kilden til innholdet. Forlag og andre innholdstilbydere bør gis måter å kunne delta i et åpent web-økosystem, i stedet for å bli plassert permanent i skammekroken, noe som stenger weben for deres produkter og tjenester.

Ikke uten risiko: Stanser Adblock med en kodesnutt 

Debatt

– Innhold er ikke i utgangspunktet snilt eller slemt – med noen unntak, som skadevare. Så disse prinsippene handler ikke om hvilket innhold som det er greit å blokkere, og hva som ikke er det. De dreier seg om hvordan og hvorfor innhold kan bli blokkert, og hvordan brukerne kan holdt i sentrum av denne prosessen, skriver Dixon-Thayer.

De nevnte prinsippene er forslag. Mozilla ønsker innspill fra alle parter og inviterer derfor blant annet til en diskusjon under hashtaggen #BlockParty på Twitter, fra og med klokken 20 i kveld.

Les også: Google, Microsoft og Amazon kjøper seg fri fra AdBlock Plus

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.