Analyseverktøyet Linkpulse brukes av over 1500 nettaviser og nettsteder. Nå har selskapet bak fått krefter til øke satsingen. (Bilde: Linkpulse)

Linkpulse

Norske Linkpulse har blitt solgt. Nå kan den internasjonale veksten fortsette

Blir datterselskap av tysk aktør med stort nedslagsfelt.

Det Ski-baserte selskapet Number 42, mer kjent som Linkpulse, hadde allerede i våres fått godt fotfeste hos mange europeiske mediehus med webanalyseverktøyet som heter nettopp Linkpulse. 

Selskapet har til nå vært eid av de ansatte, men denne uken ble det kjent at tyske Plista har kjøpt hele selskapet. Først og fremst skal dette gi selskapet større mulighet til vekst enn det de til nå fem ansatte i Ski har greid alene.

Se reportasjen fra i våres: Norske Linkpulse gjør suksess hos europeiske mediehus

Får en etablert aktør i ryggen

– Vi har et fantastisk produkt i Linkpulse, og ser at vi ender opp med kontrakt nesten hver gang vi får en potensiell kunde til å teste det. Vår utfordring har vært at vi ikke har hatt kapasitet til å utnytte denne posisjonen i form av ​salg internasjonalt. Med en aktør i ryggen som allerede er etablert i hele verden har vi plutselig tilgang på salgskontorer og support i andre tidssoner, forteller daglig leder i Linkpulse, Tarjei Gilbrant, til digi.no. 

Plista har over 180 ansatte og er aktive i 17 internasjonale markeder. Selskapets har virksomhet innen områder som «native advertising» og innholdsdistribusjon. Blant annet tilbyr Plista en anbefalingsmotor som knytter sammen annonsører og media. Ifølge Plista har de to selskapene allerede samarbeidet i to år.

Tarjei Gilbrant understreker at Linkpulse fortsatt skal være et selvstendig produkt og selskap.
Tarjei Gilbrant understreker at Linkpulse fortsatt skal være et selvstendig produkt og selskap. Foto: Linkpulse

– Vi har hatt flere mulige kjøpere, men det var først nå vi fant en kjøper som lar oss fortsette med det vi er gode på. De ser hva vi har fått til, og vil at vi skal fortsette med akkurat det som har gjort oss så gode, sier Gilbrant. 

– Mye av vår suksess har kommet fordi vi har hatt krevende norske kunder vi har samarbeidet nært med. Norge er lengst fremme i verden på svært mange områder, og vi møter nye utfordringer her raskere enn ellers i verden, fortsetter han. 

Store ting fra lille Ski

Linkpulse skal fortsatt holde til i Ski, men skal nå doble kontorplassen og øke antallet ansatte. Ifølge Gilbrant vil Linkpulse fortsette som et selvstendig produkt og selskap. All utvikling og support skal fortsatt skje fra Ski-kontoret. 

– Vi akter fortsatt vise at det er mulig å utrette store ting fra lille Ski, forteller kundeansvarlig hos Linkpulse, Aleksander Lidén Pettersen, til digi.no.

– Men vi får nå tilgang på mer kompetanse og ressurser for å finansiere en langsiktig satsing på videre utvikling av Linkpulse, sier Gilbrant. 

Leste du denne? Nå kan websider følge blikket ditt med svært tilgjengelig teknologi

Ny funksjonalitet

Blant annet planlegges noen ekstra funksjoner til kunder med både Linkpulse og Plista. Gilbrant nevner blant annet det de kaller for en by «exit widget». 

– Dette er en «inline» anbefaling midt i en artikkel. Anbefalingen er personlig og kommer fra Plista, mens plasseringen avgjøres av  «inscreen-tall» fra Linkpulse. Dersom vi for eksempel ser at 60 prosent av leserne forsvinner etter 43 prosent av artikkelen, kan det være smart å sette inn en anbefaling akkurat der. Dersom de fleste faktisk leser [hele] artikkelen, vil anbefalingen ikke dukke opp i det hele tatt, forklarer Gilbrant. 

For øyeblikket har Linkpulse 124 kunder som bruker Linkpulse på til sammen 1604 nettsteder i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Tyskland, Sveits, Østerrike, Nederland, Russland, Australia og Italia. Dette er en økning på mer enn 1100 nettsteder siden april. For tiden kjøres det hele på 78 servere.

– I løpet av høsten skal vi inn i 5-10 nye markeder, og i 2017 resten av verden, avslutter Gilbrant. 

Kommentarer (5)

Kommentarer (5)
Til toppen