Vulkan er et nytt programmeringsgrensesnitt fra Khronos Group som gir applikasjoner mer direkte tilgang til GPU-ressursene. Teknologien kan brukes på tvers av flere operativsystemer og har bred støtte hos GPU-leverandørene. (Foto: Creative Commons Free License by gnuckx (at) gmail.com)

Vulkan

Vulkan skal gi utviklere etterlengtet GPU-kontroll

Lansert som et nytt alternativ til OpenGL og DirectX.

En bortimot komplett gruppe med leverandører av grafikkprosessorer (GPU-er) har stilt seg bak en nytt og åpent programmeringsgrensesnitt (API) som skal gi utviklere bedre muligheter til å utnytte de ressursene som GPU-ene kan tilby, på tvers av flere plattformer.

Vulkan

Det nye Vulkan-programmeringsgrensesnittet er utformet i et samarbeid ledet av Khronos Group, som også er ansvarlig for det nå 24 år gamle OpenGL-programmeringsgrensesnittet, som i dag er tilgjengelig for en rekke plattformer. Dette inkluderer også Windows, selv om Microsoft DirectX er dominerende der i gården.

Offisielt er Vulkan et supplement til OpenGL og OpenGL ES. Vulkan skal kunne gi applikasjoner mer direkte kontroll over GPU-akselerasjonen, noe som skal gi bedre ytelse og forutsigbarhet, samtidig som at behovet for belastning av CPU-en reduseres.

OpenGL og OpenGL ES vil på sin side fortsette å tilby et høyere abstraksjonsnivå for tilgangen til GPU-funksjonalitet til utviklere som ønsker dette. Khronos Group opplyser at OpenGL og OpenGL ES fortsatt vil bli videreutviklet parallelt med Vulkan.

Venter massiv bruk

– Vi er ekstremt fornøyde med bransjens raske arbeid med Vulkan API-initiativet, sier Gabe Newell, daglig leder og medgründer hos spillselskapet Valve, i en pressemelding.

– På grunn av Vulkans kryssplattform-tilgjengelighet, høye ytelse og sunne åpen kildekode-økosystem, venter vi å se at det raskt tas i bruk av programvareselskaper, langt utover adopsjonen av lignende API-er som er begrenset til spesifikke operativsystemer, sier Newell.

Vulkan-drivere kan allerede lastes ned fra flere av GPU-leverandørene, men hvilke plattformer de ulike leverandørene har kommet med støtte for, varierer. Flere er fortsatt under godkjenning.

I utgangspunktet skal Vulkan i alle fall kunne brukes sammen med Windows 7 og nyere, samt ulike Linux-distribusjoner, Chrome OS, SteamOS, Tizen og Android.

Forenklet

Ifølge Khronos Group gjør Vulkan det mulig med enklere grafikkdrivere fordi spill, mellomvare og applikasjoner gis mer direkte GPU-kontroll. Noe som bidrar til dette, skal være bruken av SPIR-V, den nyeste versjonen av mellomspråket Standard Portable Intermediate Representation.

Dette gjør at Vulkan-grafikkdrivere trenger å inkludere en kildekodekompilator for høynivåspråk.

En annen sentral fordel ved Vulkan, framfor OpenGL, er muligheten til å generere GPU-arbeid parallelt ved å bruke mange CPU-kjerner. Ifølge Khronos Group skal dette fjerne en flaskehals fra en rekke typer programvare, inkludert DAK-programmer, spill og mobilapplikasjoner.

På 18 måneder

– Vulkan-arbeidsgruppen har blitt drevet fram av mer positiv utviklerenergi enn noe annet Khronos-prosjekt, noe som har resultert i utgivelsen av spesifikasjoner, konformitetstester, samt åpen kilde SKD og kompilatorkomponenter på bare 18 måneder, sier Neil Trevett, som er president i Khronos Group og visepresident i Nvidia, i en pressemelding.

– Vulkan erstatter ikke tradisjonelle API-er, men gir utviklere en ny valgmulighet. I de rette hender kan Vulkans flertrådstøtte og eksplisitte ressursadministrasjon åpne for en ny klasse med motorer og applikasjoner med jevn og høy ytelse, sier Trevett.

Blant selskapene som allerede har utgitt Vulkan-drivere til sine grafikkprosessorer er AMD, Imagination, Intel, Nvidia og Qualcomm.  Men også selskaper som ARM, Samsung og VeriSilicon har kunngjort sin støtte til Vulkan.

Til toppen