RESULTATERFINANS

250.000 nordmenn vil betale for nettinnhold

Omtrent ti prosent av norske Internett-brukere, eller 250.000 personer, sier seg villige til å betale for tilgang til nyheter og spill på nettet.

8. jan. 2002 - 14:18
Norsk Gallup Institutt

Etter hvert som Internett har blitt mer modent, har det også blitt naturlig å vurdere inntektspotensialet fra selve brukerne. Derfor har flere nyhetsaktører på Internett sagt at de skal begynne å ta betalt for tilgangen til innholdet.

Det er på bakgrunn i dette at Gallup InterBuss har kartlagt betalingsvilligheten til de norske Internett brukerne.

Resultatene fra Gallup InterBuss 4. kvartal 2001, viser at det er størst andel av menn og de med lederstilling som vil betale for tilgang til nyheter.

Dette gir indikasjoner på at betalingsvilligheten er større i bedriftsmarkedet enn i privatmarkedet når det gjelder nyheter.

Resultatene antyder en positiv sammenheng mellom hvor mye man bruker Internett og hvorvidt man er interessert i å betale for nyhetstjenester. Denne sammenhengen er også antydet i forhold til hvor stor nytte brukerne oppgir å ha av Internett.

87 prosent av de som er interesserte i å betale for nyhetstjenester har besøkt norske nyhetssider siste 30 dager, og 42 prosent har besøkt utenlandske nyhetssider. Blant Internett-befolkningen generelt er det henholdsvis 72 prosent og 29 prosent som har besøkt denne type sider.

Gallup InterBuss fra 4. kvartal viser også at andelen brukere som noensinne har betalt for å få tilgang til hjemmesider er stabil, og kun 7 prosent, eller 158.000mennesker svarer "ja" på dette.

Det er flere menn enn kvinner som oppgir at de har betalt for tilgang på en hjemmeside, og de fleste benytter bank/postgiro når de skal betale for tilgang .

Nordmenn er noen av de mest ivrige til å lese nyheter på Internett sammenlignet med en rekke andre land som USA, Tyskland, Sverige, Danmark, Storbritannia, Spania, Frankrike og Italia.

Norge topper listen i forhold til prosentvis andel av Internett-brukerne (52 prosent), men svenskene bruker noe mer tid. I Sverige brukes Internett i gjennomsnitt 39 minutter, mens nordmennene bruker 30. Dette er likevel mer enn både Storbritannia og USA som bruker kun 13 minutter.

Gallup gjør oppmerksom på at disse tallene refererer til tall hentet fra selskapets NetValue-undersøkelse fra oktober 2001, og at det derfor er surfing hjemmefra det her er snakk om.

Gallup InterBuss kartlegger surfing både fra jobb, studiesteder og hjemme, mens NetValue kun måler Internett-aktiviteten fra hjemmet.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.