Nærmere 40 prosent av alle ansatte i IT-bransjen er konstant på leting etter bedre jobb. Illustrasjonsfoto.
Nærmere 40 prosent av alle ansatte i IT-bransjen er konstant på leting etter bedre jobb. Illustrasjonsfoto. (Foto: Pexels)
EKSTRA

Ansattflukt fra IT-bransjen bekymrer ekspert: -Urovekkende trend

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 199,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

Svært mange IT-folk er misfornøyd med egen jobb, og er derfor på konstant leting etter noe bedre. Sjefer som vil holde på talentene må derfor jobbe hardt, eller se de beste folka forsvinne ut døra så snart noe bedre dukker opp. 

Det viser tall fra en undersøkelse det amerikanske konsulentselskapet Spiceworks har utført. Der oppgir rundt 40 prosent av alle europeiske IT-ansatte at de tror at gresset er grønnere på den andre siden. 

– Det er en urovekkende trend, sier førsteamanuensis Marit Christensen ved Institutt for psykologi hos NTNU til digi.no.

Misforhold påvirker trivsel

Hun er ekspert på jobbengasjement og sunne organisasjoner. Ifølge undersøkelsen til Spiceworks er ofte IT-ansatte fornøyd med rammene på jobb, men de føler seg underbetalte.

– Når ansatte opplever misforhold mellom innsats og betalingen man får igjen, resulterer det i dårligere trivsel og negative helsemessige konsekvenser. Et eventuelt resultat av dette er at det blir lavere produktivitet på arbeidsplassen, forklarer Christensen.

 – Det er svært viktig å ha et arbeidsmiljø som skaper både engasjement og trivsel hos de ansatte.

Folk vil ha tilbakemeldinger

Hvordan fungerer ledelsen? Finnes det gode støttefunksjoner? Får folk den anerkjennelsen de fortjener? Får du ansvar til å delta og frihet til å ta dine egne avgjørelser? Alle disse tingene er svært viktige for at ansatte skal trives på jobb, argumenterer Christensen. 

Marit Christensen har doktorgrad i psykologi og ansatt som førsteamanuensis ved Psykologisk institutt vedNTNU. Hun er også tilknyttet Senter for helsefremmende forskning ved HIST/NTNU. Foto: Paul S. Amundsen

– Folk vil ha konstruktive tilbakemeldinger på hva de gjør. Samtidig er det viktig at det går an å balansere jobb og fritid. 

I et marked som IT-bransjen – der det faktisk er et skrikende behov etter kompetanse – er stort sett alle arbeidstakere attraktive objekter for underbemannede arbeidsgivere. 

Derfor er det svært viktig å holde på de ansatte man allerede har kapret, og sørge for at de faktisk er fornøyd med hva de får tilbake for innsatsen.

I dette selskapet slutter «ingen»

Det norske konsulentselskapet Kantega har klart nettopp det. Med rundt 135 ansatte har bare fire stykker sluttet i bedriften de siste to årene. 

– Folk slutter stort sett fordi de må flytte til andre deler av landet eller lignende, ikke fordi de er misfornøyd med oss som arbeidsgiver. Vi har en «turnover» på bare én prosent, sier administrerende direktør Marit Collin til digi.no. 

Alle ansatte som kommer inn i selskapet får automatisk en eierandel på 1000 aksjer. Det gjøres for å signalisere at Kantega mener at alle ansatte har en verdi, og at ledelsen faktisk har tro på egenskapene den nyansatte bringer til bordet. 

Kartlegger styrkene til folk

For det norske konsulentselskapet er det svært viktig at de ansatte er aktive, tar initiativ og utvikler IT-selskapet videre. 

– Nå vi ansetter kartlegger vi den nyansattes styrker, og gir dem rom til å utvikle disse videre. Vi ser ganske kjapt at denne metodikken fungerer, og at de nyansatte er med på å gjør oss sterkere ganske raskt.

Ifølge Collin er det viktig å sørge for at alle ansatte føler seg inkludert.

Det er derfor kritisk å jobbe og tilbringe mye tid sammen med kollegene sine. Også når man er ute på kundeoppdrag.

Jobben tar for mye plass

Kantega prøver så langt det er mulig å sende flere kolleger ut på samme oppdrag. Det gjøres for å bygge opp en fellesskapfølelse. 

– Kulturen i selskapet sier vi skal ta i bruk alle ansatte på en god måte. Vi skal gi alle en mulighet til å leve ut drømmene og håpene de har for fremtiden, argumenterer Collin. 

Mange IT-ansatte føler at de ikke har gode nok muligheter for å utvikle seg på arbeidsplassen.

De er heller ikke spesielt fornøyd med balansen mellom arbeid og fritid. Mange føler rett og slett at jobben tar for mye plass, viser undersøkelsen fra det amerikanske konsulentselskapet Spiceworks. 

(artikkelen fortsetter under)

I fjor lagde Kantega en rekrutteringsfilm da de skulle ha tak i ny utviklere. Alle de medvirkende i reklamefilmen var selv ansatt i reklamefilmen: – Vi må slåss for å tiltrekke oss de beste, sa Collin til digi.no den gang.

Viktig at de ansatte tar initiativ

Derfor har Kantega satt av ti prosent av den totale omsetningen til kompetanseutvikling hvert eneste år. 

For at selskapet skal fungere som gode rådgivere, er det viktig for både dem og kundene at påfyll av ny metodikk og informasjon alltid er innenfor rekkevidde. 

– Vi vil at de ansatte skal ta initiativ til å lære seg nye ting. Det er også viktig for oss i ledelsen at vi vurderer alle gode ideer som blir spilt inn.

Selskapet oppfordrer også alle ansatte å ta ut sin del av foreldrepermisjonen.

Velferdsordninger

Det er også viktig for dem å være fleksible hva angår arbeidstid og ferieavvikling. I 2008 ble selskapet kåret til Norges mest familievennlige arbeidsplass.

Marit Collin er administrerende direktør i det norske ansatteide selskapet Kantega. Foto: Kantega

– Jeg tror vi er flinke til å se medarbeiderne våre. For oss er det viktig at de trives. Vi måler jevnt og trutt arbeidsgleden, og jobber hardt for at alle skal få tatt ut sitt potensiale, forklarer Collin. 

Det tror førsteamanuensis Marit Christensen ved Institutt for psykologi hos NTNU er svært viktig.

– Arbeidsplasser som lykkes med å skape en balanse mellom lønn, utviklingsmuligheter og fritid har gode forutsetninger for å lykkes.

– Folk er opptatt av å bygge CV

Hun tror at mange IT-bedrifter vil kunne holde på de ansatte lenger, hvis de gir dem bedre muligheter til å balansere fritid og jobb. 

Familievennlige tiltak gjør det stort sett enklere for de ansatte å finne seg til rette på arbeidsplassen, fordi de føler at arbeidsgiver tar hensyn til alle aspekter ved livene deres.

Dette tror førsteamanuensisen er spesielt viktig for å tiltrekke seg nyansatte som ofte er midt i etableringsfasen med barn og alt annet som hører med.

– Når det er sagt er vi blitt mer opptatt av å bygge CV en tidligere, og mange synes nok det er positivt å vise at de kan bytte jobb ofte. Det gjør at man lettere klatrer på karrierestigen, samtidig som det kan være svært lukrativt å bytte jobb ofte med tanke på lønn, argumenterer Christensen ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet til digi.no.

Kommentarer (4)

Kommentarer (4)
Til toppen