Slack-vindu og Slack-logoen.
Slack-vindu og Slack-logoen. (Illustrasjon: Slack. Montasje:digi.no)

Slack

40 prosent av inntektene til Slack kommer fra mindre enn én prosent av kundene

Det amerikanske gründerselskapets «freemium» har gitt kraftig vekst, viser ferske tall. I sommer børsnoteres selskapet.

Dette skriver den amerikanske næringslivsavisen Inc.

Med sine over 600.000 kunder er det bare 575 av dem som betaler mer enn 100.000 dollar for tjenesten årlig, viser tall Slack nylig har publisert om sin økonomi

Ifølge selskapet, som fortsatt ikke er lønnsomt, hadde de mer enn 400 millioner dollar i inntekter i fjor. Dette er nesten en dobling fra året før.

Det betyr at mindre enn 0,1 prosent av selskapets totale kundebase stod for 40 prosent av selskapets inntekter. 85 prosent av kundebasen betaler ingenting. 

Gründerselskapet, som leverer et samarbeidsverktøy for bedrifter, ble etablert i 2013 og har sitt hovedsete i San Francisco. Selskapet annonserte tidligere i vår at de skal børsnoteres i løpet av andre kvartal 2019.

– Modningstegn

Slacks finanieringsmetode er et såkalt «freemium»: Tjenesten er i utgangspunktet gratis å bruke, men har en premium-versjon som gir flere muligheter. Slacks betalende brukere kan blant annet søke i mer enn 10.000 arkiverte meldinger og legge til apper og integrasjoner.

Men at selskapet tilsynelatende er for avhengig av noen få kunder kommer ikke nødvendigvis i veien for at de kan oppnå forutsigbar lønnsomhet, skriver avisen Inc.

Det at selskapet klarer å tiltrekke seg store kunder med større budsjetter og mange tusen brukere er derimot et tegn på at de er blitt en moden IT-bedrift, ifølge researchanalytiker Rishi Jaluria, som avisen har snakket med.

Eksempelvis har IT-giganten Oracle vært kunde av Slack siden begynnelsen av 2017. Da hadde Oracle 30.000 brukere av Slack, nå har de mer enn 100.000, skriver Inc. Oracle har totalt 137.000 ansatte på verdensbasis.

«Grow first, monetize later»

Slacks lave konsentrasjon av inntektsgivende kunder kan også gjøre at selskapet tjener store penger raskere, ifølge finansprofessor Aswath Damodaran ved New York University, fordi det koster mindre å betjene én stor bruker enn hundrevis av små brukere, skriver avisen.

Den viktigste utfordringen for Slack er ifølge professoren imidlertid å overbevise disse store brukerne om å bruke enda mer. Ifølge avisen brukte selskapet mer enn halvparten av sin årlige omsetning i fjor (233 millioner dollar) på salg og markedsføring.

Slack opplyser at de eksisterende kundene deres i fjor brukte 43 prosent mer på tjenesten enn året før.

Strategien følger Silicon Valley-mantraet «Voks først, tjen penger senere». Slack opplyser at deres «freemium» tillater rask brukervekst, som igjen gjør at potensielle betalende kunder kan oppdage verdien av tjenesten. Selskapet har med dette mer enn doblet antallet betalende abonnenter de siste to årene, fra 37.000 til 88.000.

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)
Til toppen