Samarbeidsløsningen Microsoft Teams ble offisielt lansert i går. (Bilde: Microsoft)

Microsoft Teams

Microsoft får en «flying start» med selskapets Slack-utfordrer

Microsoft lanserte i går selskapets nye samarbeidsverktøy, Teams, som ny standardkomponent i visse betalversjoner av Office 365-tjenesten, nærmere bestemt Business Essentials, Business Premium, samt Enterprise E1, E3 og E5. Tjenesten er tilgjengelig i de fleste land og på 19 språk, inkludert norsk. 

Tjenesten er helt klart et svar på den relativt store suksessen Slack har oppnådd på få år. Men Microsoft Teams vil konkurrere på helt andre vilkår. 

For der hvor Slack er et separat produkt basert på en «freemium»-prismodell hvor man kan teste en hel del av funksjonaliteten før man eventuelt velger å betale for å få hele pakken, krever Microsoft Teams at man har et Office 365-abonnement fra før – eller i alle fall en prøveversjon av Office 365 Business Premium.

Stor, potensiell brukermasse fra dag én

Det er det selvfølgelig mange som har – hele 85 millioner aktive brukere ifølge Microsoft – mange ganger flere enn de rundt fem millioner daglige brukerne Slack har, hvorav omtrent 1,5 millioner er betalende abonnenter. 

Hvor mange av disse 85 millioner brukerne som nå har tilgang til Teams, er derimot uklart. 

Microsoft kom med en forhåndsversjon av Teams allerede i november i fjor. Den skal ha blitt brukt av mer enn 50 000 virksomheter. I ettertid har Microsoft utvidet tjenesten med mer enn hundre nye funksjoner, blant annet muligheten til å sende epost direkte til et team i Teams.

Microsoft Teams er en webbasert tjeneste, men brukerne kan også velge å laste ned egen programvare eller apper til Windows, MacOS, Windows Phone, Android og iOS.

Les mer: Her er Microsofts nye Slack-utfordrer for Office 365

Chat i sentrum

I likhet med Slack handler Teams primært om chat-baserte samtaler, hvor historikken er bevart. Men tjenesten har også støtte for tale og videosamtaler. På mobile enheter er det riktignok bare Android-utgaven som foreløpig støtter videosamtaler.

Microsoft Teams har støtte for videosamtaler.
Microsoft Teams har støtte for videosamtaler. Foto: Microsoft

Kommunikasjonen kan til en viss grad grad skje på samme nivåer som i Slack, enten som én-til-én-samtaler, gruppesamtaler, i kanaler som bare er tilgjengelige for hvert enkelt, lukkede team, eller i kanaler for team som er tilgjengelige for hele virksomheten. 

Siden Teams er en integrert del av Office 365, er tjenesten selvfølgelig tett integrert med mange av de andre Office 365-produktene. Dette inkluderer også SharePoint og Power BI, dersom kunden allerede har tilgang til dette gjennom abonnementet. 

Tjenesten har støtte for mye av det man kan forvente av mer eller mindre nyttig funksjonalitet, inkludert emojis og gif-memes, men kan også integreres med en rekke verktøy, bot-er og tjenester fra både tredjeparter og Microsoft selv, inkludert SAP SuccessFactors, Trello, Microsoft Planner og Visual Studio Team Services.

Informasjon fra disse kan fôres rett inn i kanalstrømmen. 

Det er mulig for de ulike teamene i Microsoft Teams å tilpasse egne kanaler ved blant annet å integrere tjenester fra både Microsoft og andre.
Det er mulig for de ulike teamene i Microsoft Teams å tilpasse egne kanaler ved blant annet å integrere tjenester fra både Microsoft og andre. Foto: Skjermbilde

Les også: Slack bygger allianse med Google

Mange om beinet

Nå er det ikke slik at Slack og Microsoft Teams er det eneste to alternativene i dette markedet. Workplace fra Facebook og ikke minst Hipchat fra Atlassian har vært tilgjengelige en god stund allerede. 

I forrige uke introduserte Google betydelige endringer i selskapet Hangouts-tjeneste for bedrifter, som også går i samme retning. Tjenesten er nå delt i to, videomøte-tjenesten Hangouts Meet og chat-tjenesten Hangouts Chat. Begge er tett integrerte med Googles Office 365-konkurrent, G Suite, og de øvrige tjenestene som tilbys der, inkludert kalender, epost og filer (i Drive). 

For mange Office 365-kunder vil det være naturlig å velge Microsoft Teams for som samarbeidsløsning i virksomheten, framfor å betale ekstra for tilsvarende funksjonalitet i Slack. Det tilsvarende gjelder nok for G Suite-kundene og Hangouts. 

For Slack og de andre konkurrentene i det samme markedet, vil det utvilsomt bli tøffere nå, men ikke umulig. For fortsatt er det mange virksomheter som verken abonnerer på Office 365 eller G Suite, og som har behov for slik samarbeidsfunksjonalitet. 

Les også: Utvider Google Drive med kunstig intelligens og alternativ til lokal filserver

Kommentarer (2)

Kommentarer (2)
Til toppen