KUNSTIG INTELLIGENS

Gratiskurs i kunstig intelligens endelig lansert på norsk

Statsrådene Monica Mæland og Linda Hofstad Helleland på åpningen av Norwegian Open AI Lab ved NTNU i 2016. Til høyre i bildet ser vi også Telenors konsernsjef Sigve Brekke.
Statsrådene Monica Mæland og Linda Hofstad Helleland på åpningen av Norwegian Open AI Lab ved NTNU i 2016. Til høyre i bildet ser vi også Telenors konsernsjef Sigve Brekke. Illustrasjonsfoto: NTNU/Thor Nielsen
29. apr. 2020 - 14:52

Det opprinnelig engelskspråklige nettkurset «Elements of AI», som ble lansert i Finland våren 2018, er fra i dag tilgjengelig i norsk språkdrakt.

Meningen er å gi hvem som helst en gratis innføring i kunstig intelligens.

– Dette er et lavterskeltilbud og passer for alle. Målet er at mange skal kunne litt, sier direktør Torbjørn Svendsen ved NTNU Digital, som har vært faglig ansvarlig for den norske oversettelsen, i en kunngjøring.

Den finske regjeringen har nådd sitt mål om å gi en prosent av sine innbyggere basiskunnskap i kunstig intelligens ved å ta dette kurset.

Seks ukers varighet

Kurset er delt opp i seks deler. Maskinlæring og nevrale nett er hovedtemaene for to av disse. Det er anbefalt å bruke seks uker på hele kurset, noe som blant annet inkluderer innsendte besvarelser. 

Programmering inngår ikke i dette kurset. Du bør ha grunnleggende kunnskap i matematikk, men ellers er det lagt opp til at man skal klare seg med basiskunnskaper.

Frontes av regjeringen

Den norske regjeringen er opptatt av å fronte kurset. Tilbake i januar da Digi.no intervjuet daværende IT-minister Nikolai Astrup, sa han blant annet:

– Nylig annonserte vi at nettkurset Elements of AI skal gjøres tilgjengelig på norsk gjennom NTNU. Målet er at 100 000 nordmenn skal få økt innsikts i hva kunstig intelligens er, og hva det kan brukes til.

I dagens pressemelding fra NTNU er det distrikts- og digitaliseringsminister Linda Hofstad Helleland som følger opp.

– Vi vet at næringslivet har mye å stri med om dagen, men at digitalisering og kunstig intelligens blir viktig i den framtiden de skal møte etter covid-19, er hevet over enhver tvil. Vi håper både enkeltpersoner og bedrifter vil gripe denne muligheten til ny innsikt i hva kunstig intelligens er og hvordan det brukes i samfunnet, understreker digitaliseringsminister Helleland.

Humanes AI Pin ser ikke ut til å true mobiltelefonen riktig ennå, ser de fleste kritikerne ut til å være enige om.
Les også

Den første «KI-dingsen» slaktes av kritikerne

– Send oppfordringen videre

Hun har også en utfordring til både næringslivet og virksomheter i offentlig sektor: La de ansatte ta kurset som del av sin kompetanseutvikling.

– Ta kurset Elements of AI og send oppfordringen videre til kunder og konkurrenter, sier statsråden.

Et 50-talls virksomheter, organisasjoner og etater har allerede meldt seg på til nå. Det omfatter blant annet Equinor, DNV-GL, Sintef, Skatteetaten, Norgesgruppen, Abelia, Schibsted og Telenor.

Sistnevnte lar samtlige av sine over 20.000 ansatte ta AI-kurset i arbeidstiden. 

– Det er svært viktig at våre ansatte får muligheten til å tilegne seg kunnskap om teknologien, slik at vi har ressurser og kompetanse til å benytte oss av alle de fantastiske mulighetene teknologien kan by på. Vi tror nemlig at kunstig intelligens potensielt kan skape store konkurransemessige fordeler i fremtiden, sier Telenors konsernsjef Sigve Brekke i pressemeldingen.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
På trappene til internasjonal suksess
På trappene til internasjonal suksess

Elements of AI ble utviklet av Universitetet i Helsinki i samarbeid med det norske designbyrået Feed og teknologiselskapet Reaktor. Siden lanseringen i 2018 skal nærmere 400.000 har registrert seg for deltakelse over hele verden.

Den norske utgaven av kurset finner du her.

Digitalt intervju med 
Mozhgan Tavakolifard og AI-assistent, av Gabrielle Graatrud
Les også

KI-ekspert: Mener 90 prosent av selskaper bare eksperimenterer

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.