Studien "Mobile Communications Service Europe" fra Strategy Analytics sier ikke bare at antall brukere vil øke, men også at det ligger et betydelig potensiale for mobiloperatørene i veksten i markedet. Imidlertid sier prognosene at mobilselskapene må regne med at inntektene per kunde vil synke fra fjorårets snitt på 54 dollar til 46 dollar per kunde i 2004.
Selskapet anslår i rapporten mobilmarkedet i 2004 har vokst til 150 milliarder dollar, eller nærmere 1200 milliarder kroner.
Ikke bare mobiloperatørene vil se en vekst i sine kundeporteføljer, det kan også utstyrsprodusentene. Rapporten sier at salget av terminaler i 2004 vil ligge på 183 millioner, fra vel 61 millioner i 1998.
Ingen land ligger så langt over 73 prosent mobilpenetrasjon i dag, men Finland ligger nær og bransjen venter at landet skal nå 65 prosent i løpet av året. Både Norge og Sverige følger hakk i hel, der Norge sannsynligvis har passert en mobilpenetrasjon på 55 prosent.
En viktig del av forutsetningen for å nå en penetrasjon på 73 prosent er at salget av forskuddsbetalte ringekort for mobiltelefon tar av i alle markedene på samme måte som en har sett så langt i mer modne markeder.
De 10 største europeiske mobilselskapene per mars 1999:
1. | Telecom Italia Mobile | Italia | 15.157.000 |
2. | T-Mobil* | Tyskland | 8.650.000 |
3. | Omnitel Pronto | Italia | 7.017.000 |
4. | Mannesmann | Tyskland | 6.500.000 |
5. | France Telecom | Frankrike | 6.407.000 |
6. | Telefonica | Spania | 5.717.000 |
7. | Vodafone | Storbritannia | 5.569.000 |
8. | SFR | Frankrike | 4.645.000 |
9. | Cellnet (British Telecom) | Storbritannia | 4.522.000 |
10. | Airtel | Spania | 2.633.000 |
*= inkl.One2One
Kilde: Global telecoms Analysis