RESULTATERFINANS

Adolfsen peker nese til analytikere og presse

Merkantildata har ristet av seg både svikten i norsk økonomi og frykten for at år 2000-problemet skal stoppe salget. Vi ser ingen skyer for resten av året, sa en flirende Tom Adolfsen, som la fram nye knalltall i dag morges.

Einar Ryvarden
29. apr. 1999 - 11:10

Tom Adolfsen, Merkantildatas aggressive sjef, gjorde alle spådommer om en oppbremsning i it-bransjen til skamme da han la frem regnskapstallene for første kvartal i dag morges. Norges største dataselskap økte omsetningen første kvartal med 16,6 prosent til 2,394 milliarder kroner, en lav vekst sett med Merkantildata-øyne, men svært hyggelig i et mer usikkert marked.

Enda hyggeligere er det at selskapet økte fortjenesten med 32 prosent til 116 millioner kroner.

- Den noe lavere veksten skyldes at vi var redd for en flatere vekst og var i januar og februar meget forsiktig med investeringene. Dette har gitt en høyere fortjeneste, sier Adolfsen.

Under presentasjonen i dag morges pekte Adolfsen med stadige spydige kommentarer nese til analytikere, konkurrenter og presse som har spådd problemer for databransjen på grunn av den svakere økonomien og år 2000-problemet. Dette har rammet hans konkurrent Ark stygt og førte til at selskapet på fredag varslet oppsigelser av 80 ansatte.

- Vi ser ingen skyer på himmelen. Det er ikke slik at alle sitter og rører med år 2000-problemet. Vi regner med å nå en omsetning på 12 milliarder kroner i løpet av året, sier Adolfsen.

Merkantildata forteller om sterk vekst på i alle sine fire divisjoner og i Norge, Sverige og Finland. Det danske markedet er noe mer nervøst, men Adolfsen tror dette er et forbigående fenomen fordi han selv mener frykten har lagt seg i Norge.

- Vi spiser markedsandeler i alle sektorer og jobber med å få opp våre marginer. I Norge har vi åtte prosent, men den skal opp til ti og det skal den også over tid i resten av Norden.

Adolfsen ser flere store muligheter i markedet, blant annet IP-telefoni, avanserte Internett-løsninger, fortsatt høyt salg av hjemme-PCer i Norge. I tillegg mener han IBM og Compaqs planer om direkte-salg vil hjelpe Merkantildata.

- IBM og Compaq tror de kan selge direkte, men vi jobber sammen med dem vet de ikke har distribusjonsapparatet som trengs, mener Adolfsen.

Offentliggjøring av oppkjøp er blitt en vanlig del av resultatpresentasjoner fra Merkantildata, og Adolfsen skuffet ikke denne gangen heller. Merkantildata har kjøpt to små norske selskaper, Telcall for 9,5 millioner kroner og EDB System Service for ni millioner kroner.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.