JUSS OG SAMFUNN

Advarer BBC mot nett-annonser

Samtidig som NRK slipper reklame på nett, advarer analyseselskapet Forrester britiske BBC. Analytikerne mener de kaster bort merkevaren sin for småpenger, når de vil selge annonser på nettsidene sine.

17. nov. 2000 - 12:28
Tim GrimsditchForrester Research IncGreg Dyke
nettsted






  • BBC blant annet har lovet å ikke putte annonser på nyhetssidene sine. Samtidig mangler sidene flere funksjoner som kunne ha gitt dem høyere pris per annonsevisning, som Internett-søk og finansseksjon.
  • BBC har alltid vært en reklamefri oase, og en av Forresters undersøkelser viser at 50 prosent av besøkende på BBC Online synes bannerannonser er irriterende. Det er 25 prosent flere enn på andre nettsider med bannere. Brukerne vil ikke forsvinne med én gang, men sakte, etter som BBC Online blir mer og mer likt andre portaler som LineOne og UK Plus.
  • Kommersialiseringen vil skade varemerket. reklame på BBC Online vil representere en U-sving, både for nettstedet og for resten av BBCs innholdsbaserte varemerke. BBC er en av de siste reklamefri kringkasterne - reklame vil få merkevarens enorme publikum til å stille spørsmålstegn ved selskapets verdier og kjerneprinsipper, både på og av nettet, skriver han i rapporten.


BBC lot tidligere i år Yahoo!s britiske portal bruke innhold fra sidene, men kun på den betingelse at all reklame ble fjernet der BBC-innhold ble vist.

NRK skal mandag lansere sin første kommersielle tjeneste på Internett, en økonomiportal der informasjonen skal knyttes opp mot reklame, samarbeidsavtaler, sponsorater og transaksjonsandeler.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.